تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 اسفند 1394
کشف نوع جدیدی از سلول های بنیادی

  کشف نوع جدیدی از سلول های بنیادی

محققین دانشگاه ایالتی میشیگان نوع جدیدی از سلول های بنیادی را کشف کرده اند که می تواند هم در زمینه طب بازساختی کمک کننده باشد هم راه های جدیدی را برای مطالعه نواقص تولد و مشکلات تولیدمثلی ارائه دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین سلول های جدیدی به نام سلول های XEN‌القایی یا iXEN‌را در در توده ای از زباله های سلولی شناسایی کرده اند. ممکن است سایر محققین نیز قبلا این سلول ها را مشاهده کرده باشند اما به آن ها به چشم سلولی مشکل دار یا شبه سرطانی نگاه کرده باشند. اما محققین دانشگاه میشیگان می گویند که ما به جای این که از این سلول ها چشم پوشی کنیم و از آن ها به عنوان زباله های سلولی تعبیر کنیم، آن ها را طلایی درون زباله ها نامیده ایم.

مطالعات زیادی به دنبال تولید راه های جدید برای ایجاد و استفاده از سلول های بنیادی پرتوان بوده اند. این سلول های بنیادی پرتوان می توانند سلول های بنیادی جنینی باشند و یا این که سلول هایی باشند که از بازبرنامه ریزی سلول های بالغ بوجود آمده اند. بازبرنامه ریزی این سلول های بالغ به سلول های iPS، منجر به ایجاد بلوک های ساختاری قابل انعطافی می شود که می توانند به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند. پیش از کشف این فرایند بازبرنامه ریزی، محققین سلول های بنیادی پرتوانی را از جنین ها بدست می آوردند. با این حال، جنین ها نه تنها سلول های بنیادی پرتوان را تولید می کنند بلکه سلول های XEN را نیز تولید می کنند که سلول های بنیادی با ویژگی های منحصربفرد هستند. در حالی که سلول های بنیادی پرتوان، سلول های بدن را تولید می کنند. سلول های XEN بافت های خارج جنینی را تولید می کنند که نقش مهم اما غیر مستقیمی را در تکوین جنینی ایفا می کنند. محققین فرض کردند که اگر جنین در حال تکوین می تواند هم سلول های پرتوان و هم XEN‌را تولید کند پس این امر می تواند طی فرایند بازبرنامه ریزی نیز اتفاق بیافتند. لحظه جذاب زمانی اتفاق افتاد که این محققین کلونی هایی از سلول های iXEN را که شبیه علف های هرزی بین کلونی های سلول های iPS رشد کرده بودند، شناسایی کردند. با استفاده از مدل موشی، محققین بیش از شش ماه وقت گذاشتند و نشان دادند که این سلول های مهندسی ژنتیک شده ، شبه سرطانی نیستند و در واقع نوعی سلول بنیادی با خواص جالب هستند. جالب تر این که با مهار کردن بیان ژن های XEN‌طی فرایند بازبرنامه ریزی، آن ها توانستند تولید سلول های iXEN‌را کاهش داده و تولید سلول های iPS‌را افزایش دهند. محققین می گویند که طبیعت خود سلول های بنیادی را به طور کامل بوجود می آورد اما ما هنوز به دنبال بهبود فرایند تولید سلول های بنیادی هستیم. گام بعدی این مطالعه شامل بررسی وقوع این فرایند در انسان و در مورد سلول های انسانی است. سلول های XEN در انسان کشف شده اند اما احتمال وجود آن ها در فرایند بازبرنامه ریزی نیازمند مطالعه بیشتر است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه