دکتر فاتحی، بیمارستان شریعتی، نورولوژیست، بیماری دیستروفی ماهیچه ای دوشن ، سلول های CD133
تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 آذر 1390
تزریق سلول های بنیادی CD133  به بیماران دوشنی

  تزریق سلول های بنیادی CD133 به بیماران دوشنی

بیماری دیستروفی ماهیچه ای دوشن که  به اختصار  DMD  خوانده می شود شایع‌ترین و شدیدترین نوع از بیماری‌های دیستروفی ماهیچه‌ای از گونه (X پیوند یافته) و ژنتیکی است. از عوارض اصلی این بیماری تحلیل و نابودی ماهیچه‌های ارادی که در کنترل بدن نقش حیاتی دارند است .

امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، به طور کلی علایم بیماری در ۶ سالگی ظاهر می‌شود گرچه در دوران نوزادی هم نمایان است.

نوزادان مبتلا به دوشن در موقع تولد کاملاً سالم به نظر می‌رسند، ولی هنگامی که شروع به حرکت می‌کنند، حتی زمانی که با چهار دست و پا و یا سینه خیز می‌نمایند حرکت او کندتر از همسالان خود است و زود به زود خسته می‌شود.

هنگامی که به راه می‌افتد ضعف ماهیچه ای به تدریج واضح تر می‌شود.
معمولاً والدین نسبت به نحوه راه رفتن غیر طبیعی یا اشکال در برخاستن فرزندشان از روی زمین، راحت زمین خوردن، اشکال در بالا رفتن از پله‌ها و عدم توانایی دویدن یا انجام حرکات ورزشی در مقایسه با همسالانشان نگران می‌شوند.

بزرگ شدن غیر طبیعی ماهیچه‌های ساق پا و ضعف خفیف تا متوسط ماهیچه‌های ابتدای اندام تحتانی، به صورت راه رفتن اردک وار و عدم توانایی در برخاستن راحت از روی زمین تظاهر می‌کنند.
در بیشتر مواقع پیشرفت بیماری ادامه می‌یابد و به علت رشد غیر طبیعی استخوان‌های ستون فقرات، ستون فقرات به صورت حرف S انحنا پیدا می‌کند و قفسه سینه اندکی تغییر شکل می دهد که سبب جمع شدگی بدن می شود. پیشرفت بیماری در مواقع شدید نهایتاً با مشکلات تنفسی و مرگ همراه خواهد بود، طول عمر متوسط برای بیماران معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ سال است.
برهمین اساس محققان درصددند تا این بیماران را به کمک سلول های بنیادی مداوا کنند.

در این میان با دکتر فرزاد فاتحی عضو هیات علمی بیمارستان شریعتی که متخصص بیماری های مغز و اعصاب است به گفتگو نشستیم.

دکتر فاتحی در گفتگو با بنیان در باره طرح های پیش رو برای درمان بیماران مبتلا به دوشن گفت: در نظر داریم سلول های CD133 را از عضلات یک سمت خود فرد گرفته و پس از اصلاح ژنتیکی به عضلات سمت مقابل تزریق کنیم.

پس از تزریق سلول، عملکرد سلول و شیوه ترمیم آن تحت کنترل قرار می گیرد تا نتایج مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گفته این پزشک که تحقیقات ویژه ای در زمینه بیماری های نوروماسکولار داشته، در حال حاضر با استفاده از سلول درماني تلاش‌هاي زيادي براي درمان اين بيماري صورت گرفته و به نظر مي‌رسد كه استفاده از سلول‌هاي بنيادي عضله كه شاخص CD133  بر سطح خود بيان مي‌كنند تا اندازه‌اي براي بيماران كمك كننده باشد.

دکتر فاتحی همچنین اضافه کرد: تزریق این سلول ها درحال حاضر در پرتغال درحال انجام است اما قصد داریم با احتیاط بیشتری در کشورمان و پس از انجام کارهای تحقیقاتی مجدد عملیاتی کنیم تا هم قدرت مهاجرت سلول ها و هم سرنوشت این سلول ها پس از مهاجرت را به طور دقیق بررسی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد این پروژه تحقیقاتی نتایج مثبت را کسب کرده تا بتواند برای خدمت به بیماران وارد فاز عمومی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 19 فروردین,1396

پزشک مشاور

محمدمهدی @باسلام
متاسفانه درمان جدید قطعی برای این بیماری هنوز وجود نداردولی در پژوهشگاه رویان طرحی درفاز اول ودوم کلینیکال سلول های بنیادی CD133 را در کودکان 9-6 سال مبتلا به دیستروفی دوشن پیوند زده است ،برای اطلاع بیشتر می توانید با شماره تلفن:22339951 تا 53 تماس بگیرید

چهارشنبه, 20 بهمن,1395

محمد مهدی

سلام خسته نباشید
اقای دکتر من تو سنه13سالگی دیستروفی اضلانی رو گرفتم الان 19سالمه میشه بگید اگه برم کاردرمانی بهتر میشم داروهم استفاده میکنم پیشه دکتر نفdسی هم رفتم تو بیمارستانه شریعتی

شنبه, 06 تیر,1394

پزشک مشاور

فرشته @: <br />با سلام با وجود سابقه ی بیماری ژنتیکی در خانواده ی همسراحتمال خطر بیماری های ژنتیکی و ناهنجاری های کروموزومی در فرزند بالا ست بنابراین انجام لقاح آزمایشگاهی یا IVF به دلیل امکان استفاده ازتکنیکPGD یاتشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی موسوم به PGD (Pre implantation Genetic Diagnosis) برای غربالگری ژن هاو تشخیص بیماری های ژنتیکی بر روی جنین پیش از قرار گیری در رحم مادربهترین روش ارائه شده درمانی است.

شنبه, 06 تیر,1394

فرشته

سلام <br />در خانواده ی پدری و مادری همسرم سابقه ی بیماری دیستروفی وجود دارد. سه دختر و یک پسر مبتلا هستند. علایم بیماری همگی در سن بلوغ با مشکلات حرکتی و تکلم و شنیداری نمایان شدند. حال ما قصد داریم برای بار دوم اقدام به بچه دار شدن کنیم که با توجه به مشکلات ناباروری من و همسرم پزشک پیشنهاد IVF داشتند. چطور میتوانیم از سلامت جنین اطمینان حاصل کنیم. اگر فقط همسرم ناقل این ژن باشد, ایا احتمال بیمار بودن فرزندمان هست? بیماران نامبرده هیچیک بطور جدی به پزشک مراجعه ننموده اند و نوع خاص بیماریشان مشخص نیست. خواهشمند است ما را از نگرانی رها کنید.

چهارشنبه, 16 اردیبهشت,1394

لیلی

سلام آقای دکتر من برادرم بیماری دوشن داره من می خوام ازدواج کنم چطوری باید آزمایش بدم .چقدر زمان میبره تا جواب آزمایشم بیاد آیا راه حلی داره که تشخیص بدهند من ناقل هستم؟

دوشنبه, 14 اردیبهشت,1394

امانی

لطفاً آخرین یافته های علمی درمان دیستروفی دوشن را به همراه آدرس و شماره تماس دکتر فاتحی را برام ایمیل کنید.متشکرم

شنبه, 08 فروردین,1394

اصغری وند

من یکی از مریض های تحت درمان آقای دکتر هستم لطفا آدرس ایمیل یا شماره تلفن ایشون رو که بتونم از شهرستان باهاشون تماس بگیرم برای من ارسال کنید.

شنبه, 11 بهمن,1393

مجید

سلام لطفا شماره تلفن و آدرس مطب آقای دکتر فتحی را برای من ارسال کنید، متشکرم

چهارشنبه, 12 آذر,1393

فرشید

چرا ملیارد ملیارد پول به این فوتبالیست ها می دن اونوقوت برای تحقیق روی این بیماری سخت پول نیست اینم شد عدالت.

چهارشنبه, 12 آذر,1393

مجتبی

سلام وقت بخیر <br /> <br />من مجتبی سی ساله هستم....دارای بیماری دیستروفی عضلانی از نوع میوتونیک میاشم... <br /> <br />خواهشمندم در این اگر داروی موفقیت آمیزی وجود دارد به من خبر دهید. <br />

ﺳﻪشنبه, 22 مهر,1393

علیرضا

میخواستم بدونم آیا همه کسایی که به دوشن مبتلا هستنند میمیرن.ممنون میشم تو همین صفحه جواب بدید

پنجشنبه, 11 اردیبهشت,1393

وحید نظری

سلام من 1 فیلم دارم میسازم در مورد دوشن خوشحال میشم کمکم کنی اقا عبدالله شماره تماسم 09354072407 <br />

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه