تاریخ انتشار: دوشنبه 27 آذر 1391
بانک HLA  و خون بندناف کشور را تقویت کنیم
رییس بخش پیوند بیمارستان امیرکلا:

  بانک HLA و خون بندناف کشور را تقویت کنیم

رییس بخش پیوند بیمارستان امیرکلا گفت: در برخی اوقات عدم پیدا شدن دهنده مناسب، جان یک بیمار را در معرض خطر قرار می دهد لذا لازم است بانک HLA که از عموم مردم ثبت نام می کند تا در صورت لزوم، داوطلبانه سلول های بنیادی خون محیطی یا مغز استخوان خود را در اختیار بیماران قرار دهند و بانک سلول های بنیادی خون بندناف را در کشور غنی کنیم.
امتیاز: Article Rating

 

دكتر احمد تمدني ، فوق تخصص خون و سرطان كودكان و رییس بخش پیوند بیمارستان امیرکلا در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: این بیمارستان طی 2 سال و نیم گذشته، 21 مورد پیوند با استفاده از سلول های بنیادی خونساز مغز استخوان و خون محیطی انجام داده که نتایج بسیار موفقیت آمیزی داشته است.

وی که مدرک فوق تخصصی خون و سرطان کودکان خود را از دانشگاه بریستول انگلستان در سال 1373 تحت عنوان " Pediatric Hematologist & Oncologist" دریافت کرده است افزود: عموما در این بیمارستان پیوند از طریق سلول های بنیادی مغز استخوان و یا خون محیطی انجام می شود که با توجه به کاهش ازدواج فامیلی و همچنین کاهش زاد و ولد،  در برخی مواقع پیداکردن دهنده مناسب برای بیماران با مشکل مواجه می شود.

مسئول راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان کودکان امیر کلا با بیان اینکه درحال حاضر تالاسمی و انواع ناهنجاری های خونی در راس مراجعات به این بخش درمانی است گفت: در میان بیماری های خونی، تالاسمی شیوع بیشتری دارد .

دکتر تمدنی مولتیپل میلوما (Multiple myeloma) یا میلوم متعدد که تکثیری بدخیم در پلاسماسلهایی است که از یک کلون منفرد ایجاد میشود را نیز جزء بیماری های قابل درمان در بخش پیوند بیمارستان امیرکلا عنوان کرد و گفت: در این بیماری نیز به کمک سلول های بنیادی توانسته ایم خدمات خوبی به بیماران ارائه کنیم و که برای این بیماران، اکثرا پیوند اتولوگ ( پیوند سلول های بنیادی خود فرد) انجام می گیرد.

شیوع تالاسمی سیر نزولی دارد

وی در ادامه میزان افزایش برخی بیماری ها نظیر تالاسمی را با توجه به آمار مراجعین به این مرکز نزولی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با ارائه اطلاعات پیشگیرانه به خانواده ها، امروزه با تعداد کمتری مبتلای به تالاسمی ماژور روبه رو هستیم و در کودکان تازه متولد شده نیز ابتلای به این بیماری کاهش داشته است.

رئیس مرکز تالاسمی امیرکلا تاکید کرد: در حال حاضر تنها راه قطعی درمان تالاسمی ماژور پیوند از سلول های بنیادی خونساز است اما از پیوند موارد پرخطر به بیماران خودداری کرده و عموما از خواهر یا برادر ویا اعضای خانواده سلول های بنیادی گرفته می شود تا احتمال بروز عوامل خطرساز کمتر شود.

به گفته ایشان، استفاده از برخی داروها برای کنترل بیماری تالاسمی رایج است اما بهترین روش درمان این بیماری چنانچه دهنده مناسبی برای وی پیدا شود، پیوند از سلول های بنیادی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره مشکلات پیش روی بخش پیوند گفت: در برخی اوقات عدم پیدا شدن دهنده مناسب، جان یک بیمار را در معرض خطر قرار می دهد لذا لازم است بانک HLA که از عموم مردم ثبت نام می کند تا در صورت لزوم، داوطلبانه سلول های بنیادی خون محیطی یا مغز استخوان خود را در اختیار بیماران قرار دهند و بانک سلول های بنیادی خون بندناف در کشور را غنی کنیم.

دکتر تمدنی اضافه کرد: اگرچه حجم و سلول های بنیادی خون بندناف محدود است اما چنانچه کودکی در سنین پایین به نوعی بدخیمی خونی مبتلا شود می توان به کمک این سلول ها وی را مداوا کرد. 

رئیس بخش خون و سرطان کودکان امیرکلا خاطرنشان کرد: بیماری های متابولیک ارثی و یا نقص سیستم ایمنی عموما در سنین پایین رخ می دهد و سلول های بنیادی خون بندناف می تواند منبع خوبی برای پیوند به این بیماران باشد.

وی همچنین گفت: در بیماری های متابولیک ارثی و یا تالاسمی سلول های بنیادی خود شخص دچار مشکل ژنتیکی است و امکان پیوند از خود بیمار به خودش مقدور نیست اما افراد داوطلب و یا از خون بندناف شخص دیگر می توان برای پیوند بهره برد.

بانک HLA  و خون بندناف را در کشور تقویت کنیم

این فوق تخصص خون و سرطان كودكان با بیان اینکه بعد از گذشت دو سال و نیم از راه اندازی بخش پیوند بیمارستان امیرکلا، کارایی و راندمان کار بسیار خوب بوده و در بیماران حداقل عوارض مشاهده شده است گفت: حساسیت پرستاران در رسیدگی به بیماران در این امر مهم نقش به سزایی داشته است.

وی همچنین گفت: برای افزایش کارایی نیز لازم است تا بانک HLA  و خون بندناف را در کشور تقویت کنیم تا برای هیچ بیماری مشکل پیدا کردن دهنده مناسب نداشته باشیم.

دکتر تمدنی تاکید کرد: در درجه اول برای یاری بیماران لازم است تا دهنده مناسب ، به موقع پیدا شود که این کار جز با همکاری داوطلبانه مردم کشورمان امکان پذیر نیست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 13 دی,1391

بنیان

@ زهرا رمضانی:
برای اهداء سلول های بنیادی، بانک های عمومی خون بند ناف و مراکز اهدا سلول های بنیادی فعال می باشند لذا شما می توانید جهت این امر خیرخواهانه به مرکز سپاس سازمان انتقال خون، بانک عمومی خون بند ناف رویان و بانک اطلاعات سلول های بنیادی بیمارستان شریعتی مراجعه نمایید.
درخصوص اشاعه فرهنگ و گسترش این رفتار تنها حمایت سازمان ها و مراکز مرتبط دولتی را مطلبد.

ﺳﻪشنبه, 12 دی,1391

برای اهدای سلولهای بنیادی به این بانک و شرکت در گسترش این فرهنگ از کجا باید شروع کرد و به کجا باید مراجعه کنیم.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه