تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 فروردین 1395
نوروژنز: کشف یک مکانیسم تنظیمی جدید

  نوروژنز: کشف یک مکانیسم تنظیمی جدید

دکتر باسم حسن و همکارانش در دانشگاه Leuven مکانیسمی پیش از این ناشناخته را کشف کرده اند که به نظر می رسد در همه گونه های جانوری وجود داشته اند و نوروژنز را از طریق کنترل زمانی دقیق فعالیت خانواده ای از پروتئین های ضروری برای تکوین مغز به نام پروتئین های پرو نورال تنظیم می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مکانیسم شامل مدیفیکاسیون های شیمیایی ساده و برگشت پذیری است که برای تولید شماری از نورون ها، تمایز آن ها و تکوین سیستم عصبی ضروری هستند.  سیستم عصبی ما از طیف وسیعی از نورون ها تشکیل شده است و برای تولید آن ها نیاز به تعداد اندکی پروتئین است که پروتئین های پرونورال نام دارند که تکوین مغزی را شروع و تنظیم می کنند. در واقع این نورون ها در ایجاد نورون های دارای عملکرد از سلول های بنیادی عصبی دخالت دارند. این پروتئینن ها، فاکتورهای رونویسی هستند که بیان سایر پروتئین ها را کنترل می کنند. این پروتئین ها به صورت بسیار گذرا در مراحل اولیه نوروژنز بیان می شوند. این مطالعه نشان داده است که مدت زمان اندک بیان این پروتئین ها برای ایجاد شمار زیاد و متنوع نورون ها ضروری است.

این محققین نشان داده اند که بیان بسیار اندک پروتئین های پرو نورال در سطوح بسیار اندک در سلول های بنیادی عصبی شروع می شود و بوسیله خودفعال سازی افزایش می یابد. این افزایش ناگهانی خیلی سریع متوقف می شود. بنابراین فعالیت این پروتئین ها دو ویژگی دارد: دامنه قابل توجه و مدت زمان کوتاه. برای شناسایی مکانیسمی که در این فعال سازی هدفمند دخالت دارد، دکتر حسن و همکاران مطالعه ای را روی شبکیه مگس سرکه انجام دادند و بررسی چگونگی تمایز نورون های شبکیه ای از سلول های بنیادی عصبی پرداختند. آن ها مکانیسمی "همه یا هیچ "را کشف کردند که می تواند پروتئین های پرونورال را غیر فعال کند: این مکانیسم شامل مدیفیکاسیون های شیمیایی(فسفریلاسیون) در بخشی از پروتئین ها بود که طی روند تکامل در همه گونه ها مختلف از مگس سرکه گرفته تا موش و انسان حفظ شده اند. این مکانیسمی است که موجب تثبیت شبکه نورونی دارای عملکرد می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه