تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 آذر 1391
هدف رويان رسيدن به سلول درماني براي بيماري هاي صعب العلاج است
دكتر گورابي:

  هدف رويان رسيدن به سلول درماني براي بيماري هاي صعب العلاج است

رئیس پژوهشکده رویان هدف ارزنده این مرکز را رسیدن به توانمندی سلول درمانی برای بیماریهای سخت ذکر کرد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، دکتر حمید گورابی، رئیس پژوهشکده رویان در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما، با اشاره به تولد نخستین نوزاد حاصل از مجموعه تشخیص های ژنتیکی (PGD) در سال 1383 گفت: در آن زمان جنین از نظر صحت کروموزومی مورد بررسی قرار می گرفت و جنین های سالم منتقل می شد.
وی افزود: کار جدیدی که انجام شد در حوزه بیماری های تک ژنی و به شکل استخراج یک سلول برای آزمایشات مولکولی است تا جهش های احتمالی در DNA بررسی شده و جنین های سالم برای انتقال جداسازی شوند.
گورابی تصریح کرد: تفاوت قابل توجه جنین با انسان بزرگ سال در تعداد سلول های در دسترس است به گونه ای که ما در جنین فقط یک سلول داریم که باید روی آن آزمایش کنیم ولی در انسان بزرگسال دسترسی به هزاران و میلیونها سلول هست از این رو کار پیچیدگی خاصی دارد تا ما بتوانیم به قضاوت در مورد سلامت جنین برسم.
رئیس پژوهشکده رویان کاربرد این روش را در بیماریهایی که در آن پدر و مادر مبتلا به نوعی جهش ژنتیکی مانند تالاسمی مینور هستند که در خودشان بروز نکرده اما احتمال وقوع آن در جنین است ذکر کرد و گفت: ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور می تواند منجر به تولد فرزند با تالاسمی ماژو شود، بیماری بسیار پرهزینه و دشوار برای فرد مبتلا، اما با روش PGD جنین بررسی و نوع سالم آن به رحم مادر منتقل می شود.
وی درباره توجه به اخلاق پزشکی و مسائل فقهی این زمینه از امور پزشکی تصریح کرد: در مواردی که تحقیق جدیدی مطرح می شد از جمله در شبیه سازی و سلول های بنیادی، ما استفتائاتی از همه مراجع تقلید می کردیم، روش PGD هم روشی دارای اجزای شیوه های قبلی است که هر یک با علما و حقوق دانان مورد بحث قرار گرفته است.
گورابی درباره هزینه درمان هم گفت: هزینه انتقال یک جنین سالم، برای یک بار حدود 15 تا 20 میلیون تومان است در حالی که برای نگهداری یک بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور جدا از تبعات آن، هر سال حدود 70 تا 80 میلیون تومان باید هزینه شود بنابر این ما توصیه می کنیم که شبکه بیمه وارد این عرصه شود.
وی بیماریهای تک ژنی دیگر از جمله کم خونی داسی شکل با داشتن مشکلاتی مثل تالاسمی را نیز قابل تشخیص دانست و گفت:‌ در بیماری هموفیلی هم پیش از این جنین های مذکر به علت احتمال 50 درصدی بروز این بیماری کنار گذاشته می شد اما با این روش می توان جنین های مذکر سالم را هم حفظ کرد.
وی خواستار توجه خیران سلامت به فعالیت های پژوهشکده رویان شد و افزود: خیرین کمک کنند تا بتوانیم به هدف ارزنده خود که سلول درمانی برای بیماری های سخت (صعب العلاج) ‌است، برسیم.
دکتر سعید قاضی مغربی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی نیز در این گفتگو با برشمردن برخی طرح های جهاد دانشگاهی از جمله استفاده از ذرات نانو (کوانتوم دات) برای ردیابی داروها در بدن و تاثیرات آن با استفاده از نشانگرهای نوری اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های جهاد دانشگاهی این است که صرفا کپی سازی نمی کند بلکه دانش فنی را به دست آورده و از این رو می تواند مسیرهای دیگری را نیز کشف کند.
وی جهاد دانشگاهی را دارای مراکز مختلف درمانی جهاد دانشگاهی از جمله درمان ناباروری به ویژه در استانهای حاشیه مرزی و نیز درمان سرطان پستان و همچنین ساخت چند آنتی بادی تشخیصی و درمانی برخی سرطانها ذکر کرد و گفت: یک مرکز سلول درمانی هم با همکاری سازمان گسترش در حال طراحی و ساخت است تا بتوانم این رشته از خدمات پزشکی را هم در اختیار مردم قرار دهیم.
قاضی مغربی ساخت مرکز جامعی برای تحقیق، آموزش و پیشگیری از سرطان را نیز در برنامه های جهاد دانشگاهی ذکر کرد و گفت: ما بر این باور هستیم که اگر می خواهیم کار بزرگی انجام دهیم به همکاری در سطح کلان کشور نیازمند هستیم.
وی افزود: در زمینه پزشکی تولید مثل خدمتی در دنیا نیست که در ایران قابل ارائه به بیماران نباشد البته برای تبدیل شدن دانش به محصول در حوزه پزشکی عزم ملی را می طلبد و نیازمند حمایت جدی و همچنین تعامل گسترده با مراکز درمانی و بیمارستانهاست.
به گزارش واحد مرکزی خبر قاضی مغربی تصریح کرد: ارائه خدمات درمانی با هزینه کم همواره مورد نظر ما بوده است از جمله در درمان ناباروری یک زوج حدود 40 تا 50 میلیون تومان در خارج از کشور تمام می شود در حالی که این خدمات در داخل کشور با هزینه 4 تا 5 میلیون تومان انجام می شود.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی، یکی دیگر از دست آوردهای جهاد دانشگاهی را در تولید فاکتور 9 انعقاد خون در شیر بز ذکر کرد و گفت: دو بز تراریخته ما با نام های شنگول و منگول هم اکنون در شیر خود این فاکتور را تولید می کنند،‌ حال اگر بخواهیم پس از طی آزمایشات مورد نیاز به تولید نیمه صنعتی و صنعتی برسیم نیازمند حمایت برای ساختمان، تجهیزات و افراد متخصص هستیم.
وی با توجه به جایگاه رسانه ملی و عمق نفوذ آن، ضمن قدر دانی از راه اندازی شبکه بهداشت، صدا و سیما را داری توانمندی فرهنگ سازی در زمینه مسائل بهداشتی دانست و گفت: رسانه ملی تا دورترین روستا ها عمق نفوذ دارد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه