تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 اردیبهشت 1395
استفاده از گورخر ماهی برای نشان دادن چگونگی بهبود پوست

  استفاده از گورخر ماهی برای نشان دادن چگونگی بهبود پوست

به لطف وجود گورخرماهی رنگارنگ مهندسی ژنتیک شده، اینک محققین قادر هستند که ببینند چگونه صدها سلول دست در دست یکدیگر می نهند تا بافت پوستی را ترمیم کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، هر سلول روی سطح ماهی، از مرکز چشم گرفت تا نوک فلس ها، به صورت ژنتیکی برنامه ریزی شد تا با رنگ های کمی متفاوت تابش داشته باشد. وجود این رنگ های سلولی به محققین اجازه می دهد که حرکات سلولی را درون موجود زنده طی روزها و حتی هفته ها ردیابی کنند. قبل از این که به خوبی طب بازساختی را درک کنیم، نیاز داریم که بتوانیم عملکرد سلول های منفرد را ردیابی یا مونیتور کنیم. این راهی برای مشاهده صدها یا هزاران سلول در شروع فرایند بازسازی بافتی خواهد بود.

سلول های رنگارنگ پوستی(skinbow)، رنگ رنگارنگ شان را از تکنولوژی به نام Brainbow به دست آورده اند که در اصل برای نشان دار کردن نورون های منفرد در مغز با رنگ های مختلف صورت گرفت. سلول های پوستی رد پوست رنگارنگ گورخرماهی به طور تصادفی ترکیبان مختلفی از پروتئین های فلورسنس قرمز، سبز و آبی را بیان می کنند و منجر به ترکیبی از 70 رنگ می شوند که به طور قابل اعتمادی در زیر میکروسکوپ مشخص هستند. این رنگ ها تنها در خارجی ترین لایه از سلول های پوستی بیان می شوند و در تمام طول عمر هر سلول ثابت باقی می مانند. این مانند این است که هر سلول بارکد مخصوصی داشته باشد و به مشاهده دقیق عملکرد هر سلول طی بازسازی بافتی کمک می کند. هم چنین آن ها نرم افزاری را طراحی کرده اند که سلول های منفرد را در مجموعه ای از تصاویر که در طول زمان بدست آمده اند ردیابی می کند و به آن ها اجازه می دهد که بیوگرافی(تاریخچه ای حرکتی) از سلول های مختلف و بی شمار تهیه کنند. با استفاده از این سیستم، آن ها می توانند تغییرات شکل و اندازه، صدها سلول منفرد طی یک دوره ترمیمی پوست(سه هفته ای) دنبا کنند. آن ها رفتارهای سلول های پوستی را در آسیب های مختلف( از لایه برداری سطحی پوست گرفته تا قطع باله ها) مشاهده کردند.

نتایج نشان داد که تنوع جالبی در پاسخ سلولی به آسیب وجود دارد، برای مثال، به دنبال قطه باله، سلول های پیشین به طور اولیه از قسمت های پایینی باله فراخوانده می شوند تا زخم را بپوشانند. سپس سلول های جدیدی در این ناحیه تولید می شوند و در نهایت برخی سلول ها در راس بافت به طور موقت شروع به رشد می کنند به طوری که در نهایت کل سطح را می پوشانند. این یک مکانیسم سلولی کاملا متفاوت است و کسی تاکنون نتوانسته بود این توالی و مکانیسم ترمیمی را تشخیص دهد و این کار تنها با ردیابی سلول ها در سطح باله ها امکان پذیر بود. محققین امیدوارند که در آینده نزدیک از ترکیب سیستم Skinbow با تکنیک های تصویربرداری متداول برای پی بردن به فرایندهای بیشتری طی بازسازی بافتی پوست استفاده کنند. می توان از این تکنولوژی برای مطالعه چگونگی اثر داروها، استرس زاهای بیولوژیک، عفونت و سرطان روی مکانیسم های سلولی ترمیم بافت استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه