تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 اردیبهشت 1395
نشانگر مولکولی در بافت های سالم برای پیش بینی خطر ابتلا به سرطان سینه

  نشانگر مولکولی در بافت های سالم برای پیش بینی خطر ابتلا به سرطان سینه

محققین سلول های بنیادی هاروارد و انستیتو سرطان دانا-فاربر، نشانگر مولکولی را در بافت طبیعی سینه شناسایی کرده اند که می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها پیش بینی کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، مطالعاتی در گذشته نشان داده است که زنانی که خطر بیشتری در مورد ابتلا به سرطان سینه متوجه شان است و در واقع دچار موتاسیون در BRCA1‌ و BRCA2‌هستند و تا قبل از 30 سالگی نیز بچه دار نشده اند، تعداد بیشتری از سلول های پیش ساز غدد پستانی را دارا هستند.

اما در این مطالعه جدید، محققین بیوپسی ها مربوط به چهار دهه قبل که از 320 شرکت کننده گرفته شد بود و در آن زمان مبتلا به سرطان سینه خوش خیم شناخته شده بودند، را ارزیابی کردند. آن ها اطلاعات بدست آمده را با 69 خانم که بعدا به سرطان سینه مبتلا شدند و 233 فرد سالم مورد مقایسه قرار دادند. نتایج نشان داد که اگر خانم ها درصد بالاتری از Ki67 داشته باشند، احتمال ابتلای آن ها به سرطان تا پنج برابر بیشتر است. نشانگر Ki67، نشانگری مولکولی برای شناسایی سلول های تکثیر شونده در بین سلول های پوشاننده مجاری پستانی و لوله های تولید کننده شیر است. این سلول ها که اپی تلیوم پستانی نامیده می شوند در طی زندگی خانم، تغییرات شدیدی را متحمل می شوند و اغلب سرطان های سینه از این بافت منشا می گیرند. این اولین باری است که محققین توانسته اند ارتباط Ki67‌ با بافت پیش سرطانی را نشان دهند و از آن به عنوان ابزاری پیش بینی کننده استفاده کنند. این نشانگر می تواند هم برای تشخیص مبتلا شدن یا نشدن  وهم برای تشخیص خطر کم یا زیاد ابتلا به سرطان سینه در آینده موثر باشد. در حال حاضر، ماموگرافی ها بهترین ابزار برای تشخیص اولیه هستند که آن ها هم با اشتباهات و محدودیت هایی روبرو هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه