تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 اردیبهشت 1395
تولید پلاکت در مقیاس وسیع با استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی

  تولید پلاکت در مقیاس وسیع با استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی

محققین گام مهمی را به سمت تولید انبوه پلاکت های لازم برای انتقال برداشته اند. آن ها راهی را برای ایجاد سلول های تولید کننده پلاکت از سلول های بنیادی طراحی کرده اند که در مقایسه با روش های قبلی موثرتر و کارآمدتر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، پلاکت ها اجزای سلولی بی رنگ و کوچکی هستند که عملکرد عمده آن ها برهمکنش با پروتئین های لخته کنند خون برای جلوگیری از خونریزی است. این سلول ها از سلول های پیش سازی به نام مگاکاریوسیت ها(MKs) در مغز استخوان بوجود می آیند.

محققین سرویس ملی سلامت بریتانیا(NHS) و دانشگاه کمبریج می گویند: تولید مگاکاریوسیت ها و سلول های بنیادی برای انتقال به افراد، چالش طولانی مدت است زیرا شمار زیادی از فاکتورها برای تولید یک واحد پلاکت خون برای انتقال مورد نیاز است. در این مطالعه، محققین راه جدیدی(به روش شیمیایی) برای بازبرنامه ریزی سلول های بنیادی پرتوان انسانی(hPSCs) توصیف کرده اند که آن را بازبرنامه ریزی رو به جلو(forward reprogramming) می نامند و به موجب آن، این سلول های بنیادی به صورت سریع تر و موثرتری در مقایسه با سایر روش ها به مگاکاریوسیت ها تبدیل می شوند. این مگاکاریوسیت های بازبرنامه ریزی شده رو به جلو(fopMKs) به سلول های تولید کننده پلاکت بالغ می شوند که می توانند فریز شوند یا این که حفظ شده و تحت شرایط in vitro‌به مدت 90 روز تکثیر شوند. نتایج نشان می دهد که در این روش به ازای هر سلول بنیادی پرتوان، 200000 مگاکاریوسیت تولید می شود. سوئیچ های ژنتیکی که برای بازبرنامه ریزی سلول های بنیادی پرتوان انسانی استفاده شده است شامل سه فاکتور رونویسی GATA1، FLI1‌و TAL1‌ بود. روش های پیشینی که به دنبال تولید مگاکاریوسیت های بالغ از سلول های بنیادی پرتوان انسانی بودند از تمایز مستقیم(direct differentiation) استفاده می کردند که در مقایسه با روش بازبرنامه ریزی رو به جلو طولانی تر بود و مگاکاریوسیت های حاصل نیز زیاد با ثبات نبودند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه