تاریخ انتشار: یکشنبه 12 اردیبهشت 1395
تولید پوست در آزمایشگاه

  تولید پوست در آزمایشگاه

با استفاده از سلول های iPSبازبرنامه ریزی شده، محققین مرکز RIKEN‌در ژاپن با همکاری دانشگاه توکیو، توانسته اند با موفقیت بافت پوستی را همراه با ضمائم آن یعنی فولیکول مو و غدد چربی در آزمایشگاه تولید کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین توانسته اند این بافت تولید شده در آزمایشگاه را به موش زنده پیوند بزنند. به نظر می رسد که این بافت سه بعدی تولید شده با سایر اندام ها مانند اعصاب و فیبرهای عضلانی مربوط به جانور ارتباط برقرار کرده است. این مطالعه راه را برای تولید پیوند های پوستی دارای عملکرد به منظور درمان سوختگی ها یا جراحت های بافتی شدید هموار کرده است. تا پیش از این مطالعه،‌محققین زیادی توانسته بودند که سلول های اپی تلیالی پوست را به صورت صفحاتی قابل پیوند رشد دهند و تولید کنند اما هیچ کدام از آن ها نتوانسته بودند ضمائم پوستی موجود یعنی غدد چربی و هم چنین فولیکول های مو را به همراه آن ها تولید کنند.

برای انجام این مطالعه محققین سلول های لثه موش را گرفته و با استفاده از تیمار شیمیایی آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPS) بازبرنامه ریزی کردند. سپس در محیط کشت این سلول ها را با Wnt10b‌تیمار کردند و آن ها را به اجسام جنینی(Embroid Body) تبدیل کردند و این اجسام جنینی را به موشی پیوند کردند که سیستم ایمنی آن سرکوب شده بود. این سلول ها رفته رفته به بافت تمایز یافته تبدیل شدند. پس از این که این بافت تمایز پیدا کرد محققین آن را برداشته و به موش دیگری پیوند زدند و مشاهده کردند که این بافت به خوبی با اعصاب و فیبرهای عضلانی موجود ارتباط برقرار کرد و عملکردهای طبیعی مربوط به پوست را نشان داد. نکته کلیدی این مطالعه این بود که تیمار این سلول ها با Wnt10b موجب شد که تعداد بیشتر فولیکول مو روی این پوست ها تشکیل شود و این بافت های مهندسی شده را هر چه بیشتر به بافت طبیعی شبیه کند. این مطالعه محققین را یک گام دیگر به رویای تولید بافت های واقعی در آزمایشگاه نزدیک کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه