تاریخ انتشار: دوشنبه 20 اردیبهشت 1395
سلول های بنیادی برای درمان بیماری های التهابی مزمن

  سلول های بنیادی برای درمان بیماری های التهابی مزمن

سطح افزایش یافته پروتئین اینترلوکین1 در خون نشان دهنده طیف وسیعی از بیماری های است که در آن ها التهاب مزمن نقش دارد، از جمله این بیماری ها می توان به چاقی، دیابت، آرترواسکلروزیس، روماتوئید و ... اشاره کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، مطالعات نشان داده است که وجود اینترلوکین1 زیادی در خون با تولید افزایش یافته سلول های ایمنی مهاجم در مغز استخوان مرتبط است و این امر می تواند برای سایر بافت ها خطرناک باشد. اما آیا خود اینترلوکین1 می تواند منجر به این تغییرات شود یا از طریق واسطه های دیگری اثر خود را به جای می گذارد، این موضوع هنوز مشخص نشده است. در مطالعه ای جدید محققین سلول های بنیادی در دانشگاه سان فرانسیسکو نشان داده اند که اینترلوکین 1 خود به طور مستقیم عمل می کند و سیستم خونی را با تبدیل کردن سلول های بنیادی خون ساز درون مغز استخوان به سلول های ایمنی دست خوش تغییر می کند. در واقع در تعادل بین تولید سایر سلول های خون و سلول های ایمنی از سلول های بنیادی خون ساز، اینترلوکین1، این تعادل را به سمت تولید سلول های ایمنی سوق می دهد.

اینترلوکین 1 به صورت یک شمشیر دو لبه عمل می کند: در واقع این پروتئین یک سیستم قوی در پاسخ به آسیب و التهاب است، یعنی زمانی که شما به پاسخ ایمنی نیاز دارید به این پروتئین نیز نیاز دارد و منجر به افزایش تولید سلول های ایمنی در مغز استخوان می شود اما روشن ماندن این سیستم برای سلامتی فرد مناسب نیست و منجر به آسیب به سیستم خونی شده و بیماری های التهابی مزمنی را ایجاد می کند.

خوشبختانه محققین نشان داده اند که عواقب منفی اثر اینترلوکین1 روی سلول های بنیادی خونی خیلی سریع با حذف این مولکول معکوس می شوند. در نتیجه بسیاری از تلاش های بالینی از داروهای بلوک کننده اینترلوکین 1 برای درمان بیماری های التهابی مزمن استفاده می کنند. هم چنین آن ها نشان دادند که اثر اینترلوکین1 روی سلول های بنیادی خون ساز به صورت کوتاه مدت است. زمانی که آن ها سلول های بنیادی خون ساز را از موشی که در معرض اینترلوکین1 قرار گرفته بود، جداسازی کردند و آن ها را چند هفته از اینترلوکین1 محروم کردند و مجددا به یک موش با مغز استخوان آسیب دیده پیوند کردند، مشاهده کردند که این سلول های بنیادی خون ساز سیستم خونی طبیعی و سالمی را برای موش ایجاد کرد. این نتایج نشان می دهد که بلوک کردن اثرات اینترلوکین1 روی سلول های بنیادی مغز استخوان می تواند درمان مناسبی برای التهاب های مزمن باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه