تاریخ انتشار: دوشنبه 20 اردیبهشت 1395
ارتباط بین بازبرنامه ریزی برای تولید سلول های بنیادی و ایجاد سرطان

  ارتباط بین بازبرنامه ریزی برای تولید سلول های بنیادی و ایجاد سرطان

محققین دانشگاه بارسلونا در تحقیقاتشان به اطلاعاتی دست یافته اند که ممکن است هم در طب بازساختی و هم در درمان لوکمیای میلوئید کاربرد داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، توانایی بازبرنامه ریزی سلول ها و تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)، انقلابی را در زمینه سلول های بنیادی ایجاد کرده است و می تواند کاربردهای وسیعی تقریبا در تمامی زمینه های زیست شناسی مدرن داشته باشد. از آن جایی که این سلول هایiPS بسیار شبیه سلول های بنیادی جنینی هستند اما می توان آن ها را از بافت های بالغ و سلول های تمایز یافته ایجاد کرد، این ویژگی آن ها را به برای استفاده در طب بازساختی بسیار جذاب ساخته است. اما محدودیت هایی در مورد استفاده از این سلول ها وجود دارد: طی فرایند بازبرنامه ریزی تنها تعداد اندکی از سلول های بالغ به iPS تبدیل می شوند. اینک محققین دانشگاه بارسلونا گام بزرگی در جهت تولید این سلول های بنیادی برداشته اند و ارتباط شگفت انگیزی را بین بازبرنامه ریزی سلول های iPS و تشکیل سلول های خونی در بدن و سرطان خون کشف کرده اند. در مطالعه گذشته، آن ها دریافتند که وارد کردن پروتئینی به نام C/EBPa درون لنفوسیت های موشی آن ها را تبدیل به سلول های نادری(elite cells) می کند که مستعد بازبرنامه ریزی با فاکتورهای یاماناکا هستند. هم C/EBPa وهم فاکتورهای یاماناکا، فاکتورهای رونویسی هستند که بیان ژن های پرتوانی را افزایش می دهند.

در این مطالعه، محققین دریافتند که C/EBPa کروماتین را تغییر می دهد و لنفوسیت ها را آماده دریافت عمل فاکتورهای یاماناکا می کند. آن ها دریافتند که سلول هایی که به این طریق تولید شده اند بسیار شبیه سلول های پیش ساز خونی موجود در مغز استخوان به نام GMPs یا میلوبلاست ها هستند که خود برای تشکیل شان به C/EBPa نیاز دارند. مهم تر این که GMPs مجموعه ای از سلول های elite برای سرطان را تشکیل می دهند، به نحوی که جانورانی که C/EBPa آن ها برداشته شده است در برابر تکوین سرطان لوکمیای میلوبلاستیک حاد مقاومت نشان می دهند، زیرا میلوبلاست ها قادر به پاسخ دادن به انکوژن های مورد نیاز برای تشکیل تومور نیستند. هم چنین این مطالعه نشان داد که فاکتور رونویسی C/EBPa ارتباطی را بین تشکیل سلول های بنیادی پرتوان القایی، تخصصی شدن سلول های خونی در مغز استخوان و تولید سلول های سرطانی میلوبلاستیک نشان می دهد. این مطالعه می تواند در بهبود پروتکل های موجود برای تولید سلول های بنیادی برای طب بازساختی کاربرد داشته باشد و هم این که اهداف جدیدی را برای هدف قرار دادن و درمان لوکمیای میلوئید معرفی نماید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه