تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 اردیبهشت 1395
یافتن سوئیچی مخفی برای تولید سلول های پانکراسی دارای عملکرد

  یافتن سوئیچی مخفی برای تولید سلول های پانکراسی دارای عملکرد

محققین انستیتو سالک در تلاش برای ایجاد سلول های جایگزین در افراد دیابتی، موفق شده اند یکی از مشکلات همیشگی در این زمینه را حل کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین یک سوئیچ انرژی مخفی را کشف کرده اند که زمانی که روشن می شود، منجر به افزایش توانایی سلول های پانکراسی برای پاسخ دهی به گلوکز می شود. نتیجه این یافته می تواند تولید صدها میلیون سلول های بتای انسانی در شرایط آزمایشگاهی باشد که قادر به تسکین دیابت در مدل های موشی هستند.

بیش از یک دهه است که محققین به دنبال جایگزینی سلول های بتای پانکراسی هستند که به دلیل تخریب ایمنی(دیابت یک) با دیابت های مربوط به چاقی(دیابت نوع دو) قادر به عملکرد صحیح نیستند. اگرچه آن ها در تولید این سلول ها در آزمایشگاه و تولید انسولین بوسیله آن ها موفق بوده اند اما هیچ گاه این سلول ها به افزایش قند پاسخ نداده اند.

در این مطالعه جدید محققین انستیتو سالک از سلول های بنیادی پرتوان القایی برای تولید سلول های بتای پانکراسی استفاده کردند. این سلول ها انسولین تولید می کنند اما دارای عملکرد نبودند. در واقع سلول های بتای پانکراسی باید دو ویژگی داشته باشند: به گلوکز پاسخ دهند و انسولین ترشح کنند. برای رسیدن به این مهم، محققین به مطالعه زیست شناسی پایه مربوط به سلول های بتا پرداختند و چندین سوئیچ مولکولی یا فاکتور رونویسی را شناسایی کردند که خاموش هستند اما ممکن است تبدیل شدن سلول ها به حالت دارای عملکرد کامل را کنترل کنند. آن ها دریافتند که پروتئینی وجود دارد که به صورت یک سوئیچ عمل می کند و ERR-gamma نام دارد و می تواند موجب بیدار شدن سلول های شبه بتا برای پاسخ دادن به گلوکز و آزادسازی انسولین شود. زمانی که محققین در شرایط آزمایشگاهی ERR-gamma را به سلول های بتای پیش دیابتی اضافه کردند، توانستند سلول های شبه بتایی تولید کنند که به خوبی به گلوکز پاسخ دادند و زمانی که این فاکتور را از جانوران حذف کردند، پاسخ به گلوکز نیز حذف شد. زمانی که محققین این سلول های بتا را به موش مدل شده برای دیابت پیوند کردند مشاهده کردند که خیلی زود درمان شد. محققین امیدوارند بزودی نتایج این مطالعه را در شرایط بالینی نیز تست کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه