تاریخ انتشار: جمعه 24 اردیبهشت 1395
شناسایی مکانیسمی که رنگ پوست و مو را کنترل می کند

  شناسایی مکانیسمی که رنگ پوست و مو را کنترل می کند

یک جفت سیگنال مولکولی رنگ مو و پوست را در موش و انسان کنترل می کنند و می توانند به وسیله داروهای جدیدی که برای درمان اختلالات رنگدانه ای پوست مانند ویتیلیگو(vitiligo) استفاده می شوند، هدف قرار گیرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، یافتن راه هایی برای فعال کردن این مسیرها می تواند منجر به درمان هایی شود که سلول های پوستی آسیب دیده در ویتیلیگو را مجددا رنگدانه دار می کنند. در بیماری ویتیلیگو رنگدانه های پوستی از بین می روند و لکه های سفیدی را روی پوست ایجاد می کنند. مسیرهای مشابه این مسیرها می تواند هدفی برای درمان های دارویی شود که سلول های موی خاکستری شده را مجددا رنگدانه تر می کنند تا افراد جوان تر به نظر برسند.

در مطالعاتی که روی موش و انسان انجام شد، محققین دریافتند که کنترل این سلول های پوست و موی مراحل اولیه که آن ها را سلول های بنیادی ملانوسیتی می نامند بوسیله برهمکنش پیام رسانی های سلول به سلول صورت می گیرد. این برهمکنش بخشی از گیرنده اندوتلین نوع B یا EdnrB و مسیرهای پیام رسانی Wnt است. مطالعات گذشته نشان داده است که اندوتلین و مسیرEdnrB به تکوین عروق خونی و برخی از ابعاد رشد و تقسیم سلولی کمک می کنند. اما این اولین بار است که شواهدی مبنی بر ارتباط مسیرهای پیام رسانی با رشد سلول ها و تولید رنگدانه(ملانوسیت ها) و ایجاد رنگ پوست و مو ارائه می شود. این مطالعه نشان داده است که EdnrB منجر به تولید سریع سلول های بنیادی ملانوسیت می شود. نتایج این مطالعه نشان داده است که پیام رسانی EdnrB نقش حیاتی را در رشد و بازسازی سلول های مویی و پوستی رنگدانه دار خاص ایفا می کند و این مسیر به عملکرد مسیر Wnt وابسته است. مطالعات موشی نشان داد که تحریک مسیر EdbrB منجر به افزایش 15 برابری در تولید رنگدانه در سلول های بنیادی ملانوسیتی ظرف مدت دو ماه می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه