تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 اردیبهشت 1395
خون بندناف و مزایای ذخیره‌سازی آن
رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان تشریح کرد:

  خون بندناف و مزایای ذخیره‌سازی آن

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان با اشاره به امکان ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان ایرانی از طریق بانک خون بندناف جهاددانشگاهی از آن به عنوان یک فرصت طلایی برای تضمین سلامت افراد یاد کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، حسن رهایی، با اشاره به مزایای ذخیره‌سازی خون بند ناف اظهار کرد: خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی است که از بند ناف استخراج شده و همانند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مغز استخوان هستند.

وی ادامه داد: سلول بنیادی، مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن و از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارد. هم‌چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌ شده و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

این عضو هیات علمی جهاددانشگاهی با بیان اینکه اولین پیوند خون بندناف در سال 1988 میلادی در فرانسه و توسط دکتر گلوکمن به یک کودک مبتلا به کم خونی فانکونی (یک نوع کم خونی مادرزادی) انجام گرفت، افزود: به این ترتیب تا به امروز صدها پیوند موفق خون بندناف انجام و مراکز بزرگ ذخیره این سلول‌ها در کشورهای مختلف جهان تاسیس شده است.

رئیس بانک خون بند‌ناف شعبه سمنان با بیان اینکه آمارها حکایت از این دارد که هر ساله حدود 30 هزار بیمار با پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان، قابل درمان هستند شناسایی می‌شوند، تصریح کرد: حدود 75 درصد این بیماران قادر به یافتن یک داوطلب مناسب برای اهداء مغز استخوان نیستند. از سوی دیگر جستجوی مراکز ثبت اهدا کنندگان مغز استخوان زمان بسیاری به خود اختصاص می‌دهد به این ترتیب ذخیره خون بندناف زمان را کوتاه کرده و به این ترتیب زمان را برای مبتلایان به لوسمی‌های حاد، کم خونی‌ها و نقایص ایمنی که در زمان کوتاهی می‌میرند کوتاه‌تر می‌کند.

رهایی اظهار کرد: امروزه تحقیقات گسترده‌ای به منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی انجام و یا در حال انجام است.

وی اضافه کرد: امروزه و به دنبال پیشرفت‌های پزشکی در این بخش، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی فرد قابل انجام است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به امکان درمان انواع بیماری‌ها از طریق خون بندناف، یادآوری کرد: اختلالات سلول‌های بنیادی: کم خونی آپلاستیک، کم خونی فانکونی، هموگلوبینوری حمله ای شبانه (PNH)، لوسمی حاد AML، ALL، لوسمی تمایز نیافته حاد، لوسمی مزمن CML، بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها: لنفوم غیر هوچکین، لنفوم هوچکین، ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز: بتا، تالاسمی ماژور، کم خونی سلولی داسی شکل، اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی: سندروم کاستمن، نقص چسبندگی لکوسیتی، سندروم دی جرج، نقص ارثی پلاکتی: ترومبوسیتوپنی مادرزادی، اختلالات پلاسماسل: مولتی پل میلوما، لوسمی پلاسماسل، بیماری‌های ارثی: سندروم لش نیهان، هیپوپلازی غضروف و بیماری‌هایی نظیر: بیماری الزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات نخاعی، سکته های قلبی و مغزی، بیماری های کبدی، دیستروفی عضلانی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های پزشکی در کشور گفت: در حال حاضر فقط بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف در کشور قابل درمان هستند.

به گزارش ایسنا، رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون 6 پیوند با استفاده از نمونه‌های بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان ( خصوصی) و 8 پیوند با استفاده نمونه‌های موجود در بانک عمومی انجام شده که این پیوندها برای درمان کودکان مبتلا به بیماری های CP، آنمی آپلاستیک ، ALL، AML ،SCID، آنمی فالکونی و تلاسمی استفاده شده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی امکان عضویت در بانک خون بندناف رویان به ایسنا گفت: اولین مرحله انجام مشاوره پزشکی و برخی آزمایشات توسط مادران باردار در ابتدای هفته 36 بارداری است و در صورتی که مادر از شرایط لازم برخوردار باشد عقد قرارداد به صورت اینترنتی و یا به صورت حضوری با مراجعه به دفتر نمایندگی امکان پذیر است.

رهایی با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان سمنان با داشتن دفتر نمایندگی خون بند رویان آماده ارائه خدمات به هم استانی‌هاست، تصریح کرد: علاقمندان برای اطلاع بیشتر از شرایط عضویت می‌توانند با مراجعه به دفتر نمایندگی خون بندناف واقع در سمنان- خیابان طالقانی بالاتر از میدان ارگ نبش کوچه شهید خواجوی ساختمان جهاددانشگاهی استان سمنان و یا مشاوره تلفنی با شماره های 023-33361095 و 09100378060 اطلاع حاصل کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه