تاریخ انتشار: جمعه 24 اردیبهشت 1395
تبدیل سلول های پوست به سلول های قلبی و مغزی با استفاده از داروها

  تبدیل سلول های پوست به سلول های قلبی و مغزی با استفاده از داروها

در موفقیتی بزرگ محققین انستیتو گلادستون سلول های پوستی را با استفاده از ترکیبی از مواد شیمیایی به سلول های قلبی و مغزی تبدیل کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، همه مطالعات گذشته، روی بازبرنامه ریزی سلولی نیازمند اضافه کردن ژن های خارجی به سلول ها است که این امر مشکلات ناخواسته ای را ایجاد می کند. اما این مطالعه جدید این امیدواری را ایجاد کرده است که روزی بتوانیم با استفاده از برخی داروها سلول های از دست رفته یا آسیب دیده را جایگزین کنیم. در این مطالعه جدید محققین انستیتو گلادستون از کوکتیلی شیمیایی برای تبدیل تدریجی سلول های پوست به سلول های شبه بنیادی خاص اندام و در نهایت سلول های قلبی و مغزی استفاده کرده اند. این کشف می تواند روشی کارآمدتر و مطمئن تر را برای بازبرنامه ریزی سلول ها و اجتناب از نگرانی های پزشکی مهندسی ژنتیک ارائه دهد. در بخشی از این مطالعه محققین از کوکتیلی مرکب از 9 ماده شیمیایی برای تغییر سلول های پوست انسانی به سلول های قلبی ضربان دار استفاده کردند. با استفاده از آزمون و خطا آن ها بهترین ترکیب شیمیایی را استفاده کردند تا سلول ها را به سلول های بنیادی چند توانی تبدیل کنند که معمولا در اندام های بالغ وجود دارند. سپس با استفاده از یک کوکتیل شیمیایی ثانویه، آن ها این سلول های بنیادی چند توان را به سلول های عضلانی قلب تبدیل کردند. محققین می گویند با استفاده از این روش بیش از 97 درصد سلول های بنیادی به سلول های عضلانی ضربان دار قلبی تبدیل شدند که بعد از پیوند به موش نیز سلول های عضلانی دارای عملکردی را درون قلب موش ایجاد کردند.

در بخش دیگر مطالعه، محققین با روشی مشابه، سلول های پوستی را به سلول های بنیادی عصبی تبدیل کردند. آن ها از کوکتیلی شیمیایی استفاده کردند که شامل 9 مولکول بود که برخی از آن ها با کوکتیل مورد استفاده برای قلب مشابه بودند. بعد از یک دوره ده روزه، کوکتیل هویت سلول ها را تغییر داد و رفته رفته ژن های مربوط به سلول های بنیادی عصبی روشن شدند. زمانی که این سلول های بنیادی عصبی به موش پیوند شدند سه دسته سلول را بوجود آوردند: نورون، اولیگودندروسیت و آستروسیت. این سلول های بنیادی عصبی قادر به خود همانند سازی بودند که این ویژگی آن ها را به عنوان منبعی مناسب برای سلول درمانی بیماری های تحلیل برنده عصبی معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه