تاریخ انتشار: یکشنبه 26 اردیبهشت 1395
دیدگاه های جدیدی در مورد این که چگونه عروق خونی اندازه شان را افزایش می دهند

  دیدگاه های جدیدی در مورد این که چگونه عروق خونی اندازه شان را افزایش می دهند

مطالعه ای جدید در مدرسه پزشکی هاروارد به یکی از سوالات همیشگی در زمینه زیست شناسی تکوینی و الگوسازی بافتی پاسخ داده است: مکانیسم های پایه کنترل کننده اندازه و شکل سیستم عروقی چیست؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حالی که واضح ترین راه برای رشد یک رگ از نظر اندازه اضافه کردن بلوک های ساختاری با استفاده از تکثیر سلولی با بزرگ شدن اندازه بلوک های ساختاری(از طریق هایپرتروفی) است،اما محققین هاروارد براین باورند که راه جایگزین دیگری نیز وجود دارد که شامل بازآرایی مجدد سلولی است که از طریق یک سوئیچ عروق خونی و ایجاد شاخه های جدید به اندازه شان می افزایند. آن ها دریافته اند که این عروق بوسیله هماهنگ سازی سلول ها تحت تاثیر افزایش سطح فاکتور رشد VEGFA عمل می کنند. آن ها نشان داده اند که این مکانیسم موجب بزرگ شدن عروق در مدل های بیماری مانند مدل رتینوپاتی دیابتی و سرطان می شود. محققین می گویند که چنین دیدگاه هایی می تواند منجر به درمان هایی با استفاده از VEGF برای سرطان شود.

محققین می گویند که مکانیسمی که موجب این هماهنگ سازی سلولی می شود، پیام رسانی Notch می باشد که فعالیت آن منجر به نوساناتی در سطح تک سلول بین سلول های اندوتلیالی می شود. هرچه میزان VEGFA‌بیشتری وجود داشته باشد شدت این مسیر پیام رسانی افزایش پیدا می کند. در نتیجه این امر، سلول ها به صورت مجتمع و به صورت دسته جمعی به سمت جهت مشابهی حرکت می کنند(مسیرهای مختلفی را در پی نمی گیرند). این شاخه شاخه شدن نیازمند این است که سلول های مجاور با توجه به فعالیت Notch به صورت همگرا عمل کنند و این در حالی است که در زمان افزایش قطر این سلول ها باید به صورت حرکات دسته جمعی درون فاز عمل کنند!.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه