تاریخ انتشار: یکشنبه 26 اردیبهشت 1395
مدل سه بعدی که ارتباط بین ریز محیط سلولی و سلول های بنیادی سرطانی را نشان می دهد

  مدل سه بعدی که ارتباط بین ریز محیط سلولی و سلول های بنیادی سرطانی را نشان می دهد

به لطف مطالعه ای که بوسیله محققین در A*STAR صورت گرفته است، بزودی موفقیت هایی را در مبارزه با گلیوبلاستومای مغزی شاهد خواهیم بود. این محققین توانسته اند ارتباطی را بین رشد سلول های سرطانی و ریز محیط شان شناسایی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سلول های بنیادی سرطانی دلیل اصلی تکوین تومورها و مقاومت آن ها به شیمی درمانی و هم چنین متاستاز آن ها به سایر نقاط بدن هستند. بنیادینگی یا توانایی رشد آن ها، خودنوزایی آن ها و ... تا حد زیادی تحت تاثیر ریز محیط آن ها قرار دارد. این ریز محیط می تواند مربوط به برهمکنش این سلول ها با سایر سلول ها، مولکول های چسبندگی و ماتریکس خارج سلولی پیرامون آن ها باشد. این ماتریکس خارج سلولی نه تنها نقش پشتیبان برای آن ها دارد بلکه سیگنالینگ سلولی مورد نیاز برای آن ها را نیز وساطت می کند و هم چنین موجب پیشبرد بنیادینگی آن ها نیز می شود.

برای نشان دادن نقش ماتریکس خارج سلولی روی بنیادینگی سلول های سرطانی، محققین A*STAR از روشی سه بعدی برای مدل سازی سرطان مغز موسوم به گلیوبلاستوما استفاده کردند. در این مدل، فیبرهای پلی استیرن الکتروریسی شده داربست متخلخلی را برای کشت سلول ها مهیا کردند. این فیبرها با پروتئین های ماتریکس خارج سلولی ویژه ای به نام لامینین پوشیده شدند. بعد از کشت سلول های مشتق از گلیوبلاستومای مغزی روی این دابست های سه بعدی و محیط کشت دو بعدی، آنالیزهای بیان ژنی نشان داد که کشت های سه بعدی بنیادینگی سلول های سرطانی را در مقایسه با محیط دو بعدی به مراتب به میزان بیشتری افزایش می دهند. نتایج نشان داده است که سیستم سه بعدی و ماتریکس خارج سلولی با همکاری یکدیگر منجر به تحریک بنیادینگی می شوند. به ویژه این که آن ها شواهدی را یافته اند که دو اینتگرین موجود روی غشای سلول های سرطانی گلیوبلاستومایی منجر به پیشبرد تشکیل سلول های شبه بنیادی سرطانی بوسیله برهمکنش با لامینین می شوند. این یافته ها زوایای دیگری از روش هایی که به عنوان درمان های ضد سرطانی استفاده می شوند را آشکار ساخته است به نحوی که می توانیم با ممانعت از برهمکنش سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی با ماتریکس خارج سلولی از ویژگی های بنیادینگی و متاستازی این سلول ها بکاهیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه