تاریخ انتشار: یکشنبه 26 اردیبهشت 1395
مطالعه ای بالینی که منشا زیر نوع های مختلف گلیوبلاستوما را نشان می دهد

  مطالعه ای بالینی که منشا زیر نوع های مختلف گلیوبلاستوما را نشان می دهد

محققین دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند که انواع مختلف گلیوبلاستوما تمایل دارند در مناطق مختلف مغز تکوین یابند. این یافته ها توضیح می دهند که چرا برخی از موتاسیون های مشابه می توانند به انواع مختلف بدخیمی های مغزی منجر شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه نشان داده است که سرطان هایی که در زیر میکروسکوپ به ظاهر مشابه می آیند، در واقع حاوی تغییرات ژنتیکی یا جهش های مختلفی هستند و در نتیجه به طور متفاوتی به درمان ها پاسخ می دهند. برای نشان دادن این مطلب، دکتر چنگ و همکارانش، مدل کامپیوتری را برای تعیین جایی که انواع گلیوبلاستوماهای مختلف در مغز تکوین می یابند ارائه دادند. با استفاده از تصویرهای بالینی گرفته شده از 217 بیمار مبتلا به تومور مغزی، آن ها کشف کردند که زیر نوع های پیش عصبی و گلیوبلاستومایی تمایل دارند بیشتر در نواحی مرکزی مغز و در ناحیه تحت بطنی(SVZ) تکوین یابند. برخلاف آن زیر نوع های مزانشیمی و کلاسیک گلیوبلاستومایی تمایل دارند در نواحی دورتر از این منطقه تکوین یابند. ناحیه تحت بطنی یا ساب ونتریکولار، ناحیه منحصر بفردی است که سلول های بنیادی عصبی مغز در آن وجود دارند و می توانند به انواع سلول های عصبی مختلف تکوین یابند.

این مطالعه پیشنهاد می کند که اگر موتاسیون های منجر به سرطان در جمعیت سلول های بنیادی عصبی ناحیه تحت بطنی اتفاق بیافتند، می توانند به زیر نوع های پیش عصبی و عصبی گلیوبلاستوما منجر شوند و اگر در سایر جمعیت های سلولی در نواحی دیگر مغز اتفاق بیافتند به گلیوبلاستومای کلاسیک و مزانشیمی منجر می شوند. از آن جایی که زیر نوع های مختلف گلیوبلاستوما به نحو مختلفی به درمان ها پاسخ می دهند، مجزا کردن این زیر نوع ها برای درمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه