تاریخ انتشار: شنبه 01 خرداد 1395
جهش های DNAی میتوکندریایی کنترل نشده می توانند برای سلول درمانی ها مشکل ساز شوند

  جهش های DNAی میتوکندریایی کنترل نشده می توانند برای سلول درمانی ها مشکل ساز شوند

رده های سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) که برای درمان مورد توجه قرار دارند باید قبل از استفاده برای جهش های مربوط به DNAی میتوکندریایی غربالگری و کنترل شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، با افزایش سن جهش ها در DNAی میتوکندریایی انسان تجمع پیدا می کنند. این یافته می تواند محققین را در تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی مشتق از سلول های پوستی محتاط تر سازد، زیرا سلول های iPS مشتق از سلول های یک فرد پیر می تواند DNAی میتوکندریایی جهش یافته تری داشته باشد و این امر ارزش های درمانی آن را کاهش می دهد.

DNAی میتوکندریایی حاوی ژن هایی است که نیازهای پایه ای سلول ها مانند تولید انرژی را برای سلول تامین می کنند. در حالی که هر سلول تنها دو نسخه از DNAی هسته ای را دارا است، ممکن است هزاران نسخه از ژنوم میتوکندریایی در هر سلول منفرد وجود داشته باشد. این نسخه ها می تواند حاوی DNAی میتوکندریایی سالم و جهش یافته باشند. این جهش ها می توانند در سلول هایiPS همانندسازی شوند.

محققین می گویند که پیش از ایجاد رده های سلولی iPS برای درمان، یعنی زمانی که سلول ها از بیمار گرفته می شوند، این سلول ها باید برای جهش های مذکور تست شوند. آن ها بر این باورند که این جهش های میتوکندریایی تنها در 20 درصد میتوکندری ها رخ می دهند و در واقع به نوعی در آن ها مخفی هستند.

در این مطالعه محققین برای تولید سلول های iPS، بیوپسی هایی را از افراد بین 24 تا 72 سال برداشتند. زمانی که آن ها این نمونه ها را از نظر جهش های میتوکندریایی تست کردند، سطح جهش ها به نظر پایین می آمد. اما زمانی که آن ها این رده های سلولی iPS را غربالگری کردند،‌دریافتند که شمار بیشتری از جهش های DNAی میتوکندریایی وجود دارد که این تعداد در افراد بالای 60 سال به مراتب بیشتر است. در واقع هم تعداد جهش ها در یک میتوکندری و هم تعداد میتوکندری های جهش یافته در این افراد بالاتر بود. از آن جایی که پزشکان و محققین بسیاری به دنبال استفاده از این سلول های iPS برای سلول درمانی هستند، محققین می گویند پیش از هر چیز باید صحت و سلامت میتوکندریایی این سلول ها تایید شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه