تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 اردیبهشت 1395
برای اولین بار؛جایزه ملی سلول های بنیادی اعطا می شود

  برای اولین بار؛جایزه ملی سلول های بنیادی اعطا می شود

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی گفت: جایزه ملی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی برای اولین بار در کشور از سوی این ستاد در نخستین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی وپزشکی بازساختی اعطا می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، دکتر امیرعلی حمیدیه روز سه شنبه در نشست خبری برگزاری اولین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی افزود: این جایزه برای افراد زیر 35 سال که شامل افراد جوان یا دانشجویانی در رده دکترا هستند، تعلق می گیرد.
وی بیان کرد: گروه عظیمی برای دریافت این جایزه در نظر گرفته شده است، ثبت نام برای این جایزه در چهار بخش ایده های برتر، مقاله های برتر، پایان نامه های برتر و اختراعات برتر انجام شد که در بخش ایده های برتر 76 ایده ، در بخش مقاله های برتر 56 مقاله و در بخش پانامه های برتر نیز 12 پایان نامه ارائه شده است.
حمیدیه یادآور شد: در این بخش 5 جلسه داوری تخصصی با حضور بیش از 40 داور تخصصی انجام شده است.

** برگزاری 16 کارگاه آموزشی در جشنواره
حمیدیه با اشاره به اینکه این جشنواره از 30 اردیبهشت تا اول خرداد ماه برگزار می شود، افزود: برگزاری 16 کارگاه آموزشی نیز پیش بینی شده است، 170 محقق و دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این کارگاه های آموزشی ثبت نام کرده اند.
وی یادآور شد: کارگاه های آموزشی از امروز 28 اردیبهشت ماه شروع شده و تا دو روز آینده ادامه خواهد داشت.
وی گفت: هدف از برگزاری این کارگاه ها قرار گرفتن علوم پایه ، علوم بالینی و علوم مهندسی در کنار هم است و در این کارگاه ها در زمینه زیست شناسی و مولکولی، مهندسی بافت، فناوری و تجاری سازی مباحثی ارائه خواهد شد.

** سخنرانی 14 نفر از افراد برتر حوزه سلول های بنیادی
حمیدیه افزود: در این جشنواره سخنرانی داخلی و خارجی، سخنرانی مقالات برتر و نیز بخش پوستر دیده شده است، همچنین از 14 نفر از افراد برتر حوزه سلول های بنیادی از کشورهای آلمان، اتریش، هلند و انگلستان برای سخنرانی دعوت شده و 22 سخنرانی داخلی نیز در طول مدت برگزاری جشنواره انجام خواهد شد که 11 سخنران آن از ایرانیان خارج از کشور و فعال در حوزه سلول های بنیادی هستند.
وی ادامه داد: در بخش مقالات پذیرفته شده در این جشنواره در مجموع 280 مقاله به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که 30 مقاله آن از ایران، 5 مقاله از کشورهای همسایه تاجیکستان، عراق، پاکستان و در مجموع 140 مقاله در قالب پوستر پذیرفته شده است.

** اعطای جوایز به افراد برتر المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی گفت: در ماه گذشته اولین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با همکاری ستاد و وزارت آموزش و پرورش در سراسر ایران برگزار شد و خوشبختانه این المپیاد در لیست المپیاد های آموزش و پرورش قرار گرفته است.
حمیدیه بیان کرد: در مراسم اختتامیه این جشنواره (اول خرداد ماه) به افراد برتر این المپیاد جوایزی اعطا خواهد شد.
وی یادآور شد: در طول برگزاری جشنواره نمایشگاهی از دستاوردهای حوزه دانش آموزی در زمینه سلول های بنیاد و پزشکی بازساختی برگزار می شود.

** نشست هم‌اندیشی کانون اندیشه و نوآوری با حضور دو وزیر 
حمیدیه افزود: کانون اندیشه و نوآوری در زمینه هدفمندکردن فعالیت ایرانیان خارج از کشور در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تشکیل شده است و تاکنون 170 نفر از ایرانیان خارج از کشور به این کانون پیوستند که از این افراد 12 نفر برای سخنرانی در این جشنواره دعوت شده‌اند. 
وی با اشاره به این که در این جشنواره همچنین 6 نفر از ایرانیان خارج از کشور که در حوزه سلول‌های بنیادی فعال هستند و کارهای مربوط به بازگشت به کشور را انجام داده‌اند، نیز حضور خواهند یافت، افزود: در روز شنبه یکم خردادماه نشست هم اندیشی کانون اندیشه و نوآوری با حضور ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برگزار خواهد شد. 
وی ادامه داد: حضور ایرانیان خارج از کشور و تعامل با آنها موجب می‌شود که انتقال فناوری و دانش در این طرح و در جهت معکوس به کشور انجام شود. 

** برگزاری اولین نمایشگاه و فن‌بازار سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی 
وی بیان کرد: در طول برگزاری این جشنواره، اولین نمایشگاه و فن‌بازار سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با حضور 50 شرکت برگزار خواهد شد. 
حمیدیه یادآور شد: با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان توسط دانشجویان و هیات‌های علمی می‌توانیم در آینده با تجمیع این شرکت‌ها، صاحب کمپانی صاحب برند ایرانی در دنیا شویم. 

** ارزیابی 13 محصول سلول‌های بنیادی در سازمان غذا و دارو 
حمیدیه ادامه داد: خوشبختانه باتوجه به آیین‌نامه‌ای که از سوی ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و همکاری وزارت بهداشت تدوین و در تیرماه سال گذشته ابلاغ شد، محصولات سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور بر اساس استانداردهای بین‌المللی غذا و دارو در شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است. 
وی بیان کرد: از تیرماه سال گذشته تاکنون شرکت‌های ایرانی محصولات دانش بنیانی را آماده کرده‌اند و در حال حاضر 13 محصول سلول‌های بنیادی برای بررسی به سازمان غذا و دارو ارسال شده است که اگر توسط سازمان غذا و دارو تایید صلاحیت شوند، این محصولات می‌توانند وارد بازار شوند. 
وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی همپای برخی از شرکت‌های خارجی در حال حرکت هستند به طوری که اکنون دستگاه جداساز سلول توسط یک شرکت دانش بنیان که از همکاری دانشگاه صنعتی شریف، بیمارستان امام خمینی(ره) و دانشگاه تربیت معلم است، توانسته این دستگاه را بسازد، این دستگاه تنها توسط یک شرکت آلمانی تاکنون در دنیا ساخته شده است. 
حمیدیه با اشاره به این که کشور اکنون به علوم اصلی و پایه سلول‌های بنیادی دست پیدا کرده است،‌ افزود: تا شش ماه آینده ایران در زمینه سلول‌های بنیادی در حوزه چشم پزشکی توسط بیمارستان فارابی دستاوردهای خوبی را عرضه خواهد کرد. 
وی یادآور شد: در این جشنواره بین‌المللی از ایرانیان خارج از کشور که در حوزه سلول‌های بنیادی فعالیت دارند، از جمله پروفسور بهرام از فرانسه، اصغری‌زاده از کالیفرنیا (تحقیقات در مورد کنترل سرطان)، دکتر خانم بهرامی از نیویورک (در حوزه درمان‌های سلول در حوزه سرطان خون) و دکتر قبادی از واشنگتن (در حوزه درمان سرطان و سلول ایمنی) در این جشنواره حضور خواهند داشت و سخنرانی خواهند کرد. 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه