تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 خرداد 1395
مدیر عامل بانک سلول های بنیادی از افزایش ذخایر خون بند ناف خبر داد
اهدای خون بند ناف؛ آغاز نیکوکاری از نوزادی

  مدیر عامل بانک سلول های بنیادی از افزایش ذخایر خون بند ناف خبر داد

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بندناف با اشاره به اینکه بحث ذخیره سازی خون بند ناف روندی افزایشی داشته است، خواستار حمایت دولت از بانک خون بند ناف شد تا خانواده هایی که استطاعت مالی ندارند بتوانند نمونه های خود را در اختیار بخش عمومی این بانک قرار دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر مرتضی ضرابی در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: ما قدری تبلیغاتمان را در این زمینه گسترش داده ایم و از طرفی نمونه هایی از بانک خون بند ناف و نمونه های سلول های بنیادی مورد استفاده قرار گرفته و ضرورت آن بیش از پیش برای مردم احساس  شده است. به همین دلایل استقبال خوبی از بحث ذخیره سازی خون بند ناف به عمل آمده و ما تاکنون روند رو به رشدی را برای ذخیره سازی خون بند ناف داشته ایم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: به خاطر حمایت هایی که از طرح تحول سلامت شده است، در نتیجه درخواست پیوند سلول های بنیادی  از بانک خون بند ناف نیز افزایش یافته است و ما تقریباً روزانه مواردی را داریم که از طرف مراکز پیوندی و پذیره نویسی سلولهای بنیادی، خواستار در اختیار گذاشتن سلول های بنیادی می شوند تا تا برای پیوند بیماران مورد استفاده قرار گیرد .

ضرابی، مهم ترین کار بانک خون بند ناف را اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درباره ذخیره سلول های بنیادی خون بند ناف دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در طول چند سال گذشته در زمینه ارتقای سلامت اقدامات مهمی انجام شده است ، به همین جهت مهم ترین کاری که ما آن را پیگیری می کنیم این است که از این فرصت استفاده کرده و خانواده ها را آگاه کنیم، چرا که این اقدام بلافاصله بعد از زایمان قابل انجام است و دیگر قابل تکرار نیست . به همین جهت مهم ترین کاری که انجام می گیرد این است که ما اطلاع رسانی را انجام داده و خانواده هایی را که در آستانه تولد فرزند هستند آگاه کنیم که بتوانند از این فرصت استفاده کنند.  

مدیر عامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف درباره اقدامات دیگر این مرکز اظهار داشت: بعد از فرهنگ سازی، امکان ذخیره سازی سلول های بنیادی را بر اساس استاندارد های جهانی فراهم کرده  و هم اکنون چیزی نزدیک به ۶۵ هزار نمونه بند ناف از سراسر کشور جمع آوری کرده ایم .

وی با اشاره به اینکه بانک خون بند ناف در ۲۴ استان دفاتر نمایندگی دارد، گفت: این نمایندگی ها نمونه های خون بند ناف را در استان های مختلف جمع آوری می کنند و بلافاصله به تهران منتقل می کنند و ذخیره سازی این سلول ها در تهران بر اساس استاندارهایی که مورد تایید وزارت بهداشت است انجام می گیرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان افزود: همکاری و تعامل با مراکز پیوند از جمله دیگر فعالیت های مرکز خون بند ناف است تا بتوانیم سلول های بنیادی که برای پیوند نیاز دارند، به موقع در اختیارشان قرار دهیم تا برای درمان بیمار استفاده کنند. بخصوص برای پیوند بیماری هایی که بدخیم هستند و منشا خونی دارند، این موضوع بسیار حیاتی است.

وی درباره بیماری های که با خون بند ناف درمان می شود، اظهار داشت : چون خون بند ناف مملو از سلول های بنیادی خونساز  است، بیشترین استفاده ای که از سلول های بنیادی خون بند ناف می شود، برای درمان بیماری های است که منشا خونی دارد. بیماری های چون تالاسمی ، انواع سرطان خون، کم خونی هایی مادرزادی و بیماری های نقص سیستم ایمنی، سردسته بیماری های هستند که با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف قابل درمان است .

ضرابی  اشاره به اینکه در سال های اخیر به دلیل پیشرفت هایی که در این زمینه انجام گرفته است، بیماری های دیگری نیز به کمک خون بندناف درمان می شوند، خاطر نشان کرد: بیمارانی که دچار فلج مغزی یا دیابت هستند با کارآزمایی های بالینی برای استفاده از سلول های بنیادی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین در  برخی از تومورهایی توپر یا نوروبلاستوما استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف برای درمان و مرحله کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار گرفته است .  

مدیر عامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف درباره هزینه نگهداری از سلول های خون بند ناف تصریح کرد: هزینه نگهداری از خون بند ناف به دو شکل است، یعنی اینکه خون بندناف در بانک عمومی و یا در بانک خصوصی نگهداری شود، هزینه ها متفاوت است. در بانک عمومی معمولا خانواده ها هزینه ای پرداخت نمی کنند و نمونه را اهدا می کنند که این نمونه  در اختیار بانک خون قرار می گیرد و دیگر  در مالکیت آن خانواده نیست. از این نمونه ها برای بیمارانی که نیاز به سلول های بنیادی دارند استفاده می شود.

وی ادامه داد: اما در بانک خصوصی چون قراردادی بسته می شود نمونه برای خود افراد نگهداری می شود که هزینه اولیه آن دو میلیون و چهارصد هزار تومان است و سالی هم ۱۰۰ هزار تومان بابت شارژ نگهداری سالیانه دریافت می شود و این نمونه می تواند تا ۲۰ سال هم قابل نگهداری باشد .

به گفته این مقام مسئول، هزینه نگهداری این نمونه های خون بند ناف و خدمات آن شامل تعرفه های وزارت بهداشت نمی شود .

ضرابی در پایان به خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند هستند توصیه کرد که این امکان را فراهم سازند که از شرایط نگهداری بند ناف بهره ببرند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان افزود: بخصوص خانواده هایی که یک ریسک فاکتوری در آنها مشاهده شده است، این مساله اهمیت بیشتری دارد. به عنوان مثال، خانواده ای که بچه ای مبتلا به تلاسمی یا سرطان خون بدخیم دارد، اگر مادر این خانواده، بارداری مجدد را تجربه می کند، بهتر است که ذخیره سازی خون بندناف را جدی بگیرد.

وی در این باره تصریح کرد: ما در سال گذشته از خون بند ناف که متعلق به خانواده هایی بود که فرزند مبتلا به سرطان یا تالاسمی داشته اند برای پیوند استفاده کردیم و این فرصتی است که خانواده ها بتوانند از یک درمان تقریباً مطمئن و قطعی برای یک بیمار صعب العلاج استفاده کند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه