تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 خرداد 1395
مبتلا شدن جنین موش آلوده به زیکا به میکروسفالی

  مبتلا شدن جنین موش آلوده به زیکا به میکروسفالی

جنین های موشی که مورد تزریق سوش آسیایی ویروس زیکا قرار گرفته بودند در رحم مادرشان نشانه هایی از میکروسفالی را نشان دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، مطابق انتظار، ویروس سلول های پیش ساز عصبی را آلوده کرد و مغز آلوده نیز به بیان ژن هایی پرداخت که حاکی از عفونت ویروسی آن بودند. در نتیجه پاسخ ایمنی تغییر کرد و سلول مرد. محققین بر این باورند که این شواهد مستقیمی از این امر است که عفونت زیکا منجر به میکروسفالی در مدل های جانوری پستاندار می شود.

شگفت انگیزترین بخش این مطالعه که در دانشگاه پکن صورت گرفته است این است که اغلب سلول های پیش ساز عصبی که در ابتدا آلوده به ویروس شده بودند و اغلب نورون هایی که در مراحل بعدی به ویروس آلوده شده بودند، میزان آلودگی شان 5 روز بعد از تزریق تا چند صد برابر افزایش یافت. با این حال، تقریبا همه مرگ های سلولی در نورون ها اتفاق افتاد و سلول های پیش ساز عصبی در برابر این نورون ها کمترین میزان مرگ و میر را داشتند. این نشان می دهد که نورون ها(نه سلول های پیش ساز عصبی) مستعد مرگ سلولی القا شده بوسیله ویروس زیکا هستند. در این مطالعه ویروس زیکا به طور مستقیم به مغز موش های جنین تزریق شد. اگر این تزریق بسیار زودهنگام باشد، جنینی زنده نمی ماند و در نتیجه مطالعات نشان داد، بهترین زمان تزریق، زمانی است که معادل سه ماه دوم بارداری انسان است و سلول های پیش ساز عصبی جنینی شدیدا در حال تکثیر و تولید نورون های جدید هستند. با استفاده از این مدل، محققین مشاهده کرده اند  که با افزایش بار آلودگی ویروسی و شدت یافتن پاسخ ایمنی، مغز شروع به چروکیده شدن می کند. این موش ها تا زمان زایمان زنده می مانند اما به وسیله مادرشان خورده می شوند که اغلب به این دلیل اتفاق می افتد که نوزادان به طور قابل توجهی ظاهر مناسبی ندارند و در همان ابتدا بوسیله مادرشان حذف می شوند. با موفق شدن در شبیه سازی فرایند میکروسفالی ناشی از ویروس زیکا در این مدل های موشی، حال محققین به دنبال راهی برای جلوگیری از این فرایند با استفاده از برخی داروها هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه