تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 خرداد 1395
جهش در هیستون ها و ارتباط آن ها با یک سرطان نادر کودکان

  جهش در هیستون ها و ارتباط آن ها با یک سرطان نادر کودکان

یک نقص ساده در ژنی که مسئول کد کردن هیستون ها است می تواند منجر به سرطان های کودکان شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برخلاف اغلب سرطان ها که به چندین عامل نیاز دارند، این جهش منحصر بفرد و ویژه می تواند به تنهایی منجر به ایجاد سرطان شود.

محققین دانشگاه ویسکونزین-مادیسون می گویند که هیستون ها الگوهایشان را از ژنوم مشابهی می گیرند که به آن ها کمک می کند که متراکم شده و سازماندهی شوند(عملکرد اصلی آن ها در متراکم کردن ژنوم). هیستون ها با متراکم کردن DNA، طولی معادل نزدیک به دو متر را به صورت چند میکرون در می آورند.

چندی پیش این محققین دریافتند که یک جهش هیستونی منجر به نوعی تومور مغزی کشنده به نام DIPG‌می شود. اما در مطالعه حاضر آن ها قدرت خارق العاده جهش های هیستونی را نشان دادند. تا کنون کسی فکر نمی کرد که یک موتاسیون ساده هیستونی منجر به سرطان شود، زیرا ما 15 نسخه از ژن هیستون ها را از هر والد به ارث می بریم. هم چنین، در سال 2014 نیز این محققین نشان داده بودند که جهش هیستونی در جایگاهی به نام K27 می تواند تمایز سلول های بنیادی عصبی را بلوک کند و منجر به باقی ماندن آن ها در یک مرحله اولیه شده و آن ها را مستعد رشد کنترل نشده می کند. تنها اندکی بعد از آن بود که گروهی از محققین بریتانیایی نشان دادند که 95 درصد کندروبلاستوماها حاوی موتاسیون مشابه ای در جایگاه K36 روی ژن هیستون هستند. در بخش دیگری از این مطالعه، محققی  روی جهش K36 تمرکز کردند که تخصصی شدن سلول های بنیادی به غضروف، استخوان و چربی را بلوک می کند. زمانی که محققین این موتاسیون را به موش وارد کردند، نتیجه حاصل ایجاد سارکومای تمایز نیافته کودکان بود که یک سرطان مربوط به بافت پیوندی است که می تواند نتیجه مهار تکوین سلول های بنیادی به وسیله جهش K36 باشد.

اگرچه جهش های ژنی اندکی، این قدر قوی هستند که بتوانند به تنهایی منجر به ایجاد سرطان شوند اما این اولین بار است که نشان داده می شود  یک جهش در هیستون می تواند به تنهایی منجر به سرطان شود. یافتن چنین اطلاعات پایه از علم سرطان برای شروع تست های دارویی و یافتن درمان های موثر ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه