تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 خرداد 1395
چگونه سلول های بنیادی گیاهی در برابر آسیب های ژنتیکی محافظت می شوند

  چگونه سلول های بنیادی گیاهی در برابر آسیب های ژنتیکی محافظت می شوند

محققین در مرکز John Innes در نوریچ بریتانیا نشان داده اند که گیاهان می تواند خودشان را در برابر آسیب های ژنتیکی ناشی از استرس های محیطی محافظت کنند. راس ریشه و ساقه در حال رشد گیاهان یک مکانیسم درونی دارد که اگر یک آسیب به DNA را تشخیص دهد، منجر به این می شود که سلول خودکشی کند و در نتیجه این آسیب به سلول های بعدی به ارث نرسد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، گیاهان در راس ریشه ها و ساقه هایشان دارای جمعیت های کوچکی از سلول های بنیادی هستند که از طریق آن ها قادر به رشد و تولید بافت های جدید در سراسر زندگی گیاه هستند. این سلول های بنیادی پیش سازهایی برای تولید بافت ها و اندام های گیاهی هستند. این بدین معنی است اگر نقصی در کد ژنتیکی سلول های بنیادی اتفاق بیافتد و به سلول های دختری منتقل شود و ادامه یابد، می تواند در نهایت به نابودی و حتی انقراض گیاه بیانجامد. با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد گیاهان ملزم به داشتن مکانیسم های حفاظت کننده ای است که مانع از نقص در سلول های بنیادی شده و آن ها را ترمیم می کند. این مساله از آن جایی اهمیت بیشتری را نشان می دهد که سلول های بنیادی در راس ریشه و ساقه، بیشتر در معرض محیط خطرناک بیرونی قرار دارند.

در مطالعه حاضر، محققین زمانی که با استفاده از مواد شیمیایی و اشعه ایکس به این سلول های راسی آسیب وارد کردند، دریافتند که سلول های بنیادی بیشتر از سایر سلول ها به آسیب DNA حساس هستند. آن ها قادر به تشخیص این آسیب بوده و شروع به مردن می کنند و مانع از به ارث رسیدن این کد ژنتیکی معیوب می شوند. مکانیسم مشابهی نیز در سلول های جانوری وجود دارد که به خوبی شناخته شده است و در صورت نقص در این سیستم می تواند منجر به سرطان شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه