تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 خرداد 1395
بازبرنامه ریزی سلول های پوستی به سلول های مغزی

  بازبرنامه ریزی سلول های پوستی به سلول های مغزی

محققین در انستیتو گلادستون برای اولین بار سلول های پوست را با استفاده از تنها یک فاکتور ژنتیکی به سلول های مغزی تبدیل کرده اند که می توانند شبکه متصل بهم و دارای عملکرد سلول های مغزی را بوجود آورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، از آن جایی که این سلول های مغزی بازبرنامه ریزی شده می توانند مدل های بهتری را برای تست داروها برای بیماری های مخرب و تحلیل برنده عصبی مانند آلزایمر فراهم کنند، امیدواری ها برای مبارزه با بیماری های عصبی افزایش پیدا کرده است.

در این مطالعه جدید محققین در انستیتو گلادستون توانسته اند با وارد کردن ژن Sox2 به سلول های پوستی آن ها را به سلول های بنیادی مغزی مراحل اولیه تبدیل کنند که اصطلاحا آن ها را سلول های بنیادی عصبی القایی(iNSCs) می نامند. این سلول های بنیادی عصبی القایی می توانند خودنوزایی کنند یا این که به نورون های بالغی تبدیل شوند که قابلیت هدایت الکتریکی را دارند. این نورون ها ظرف مدت یک ماه می توانند شبکه ای عصبی را بوجود آورند. زمانی که محققین این سلول های بازبرنامه ریزی شده را به مغز موش تزریق کردند، این سلول ها با بافت مغزی تلفیق شدند و خوشبختانه هیچ توموری هم شکل نگرفت. این مطالعه نشان داده است که Sox2  تنظیم کننده اصلی هویت سلول های بنیادی عصبی است. محققین امیدوارند نه تنها از این سلول های بازبرنامه ریزی شده برای مدل سازی بیماری ها استفاده کنند، بلکه از آن ها برای سلول درمانی بیماری های تحلیل برنده عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر نیز استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه