تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 خرداد 1395
سلول های مهندسی شده از بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی نشانه هایی از تنوع در علایم را نشان می دهند

  سلول های مهندسی شده از بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی نشانه هایی از تنوع در علایم را نشان می دهند

محققین در جان هاپکینز گزارش کرده اند راهی را شناسایی کرده اند که سلول های عضلانی انسان را قادر می سازد تا موتاسیون های ژنتیکی که بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن(DMD) به آن دچار می شوند را تحمل کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه که اخیرا در Cell Reports به چاپ رسیده است نشان می دهد که چگونه مجموعه از تفاوت های ژنتیکی بین بیماران DMD منجر به تولید علایمی با طیف وسیعی از ناتوانی می شود. برای انجام این مطالعه محققین طی یک پروتکل ویژه سلول های بنیادی جنینی انسان را به سلول های ستیغ عصبی تبدیل کردند که بخشی از سیستم عصبی را در مهره داران در حال تکوین تولید می کند. اما برای تبدیل این سلول ها به سلول های عضلانی، آن ها ترکیبات مختلف را تست کردند و توانستند به پروتکلی موثر دست یابند. آن ها سلول ها را به مدت چهار روز با ماده ای به نام CHIR99021 و سپس هشت روز با DAPT‌تیمار کردند. که منجر به انقباض خودبخودی این سلول ها می شود. آنالیزهای آن ها نشان داد که بعد از 30 روز حدود 60 درصد این سلول های عضلانی در ظروف آزمایشگاهی پروتئین هایی را می سازند که با بلوغ سلول های عضلانی مرتبط هستند. این سلول های عضلانی با یکدیگر ادغام می شوند و فیبرهای عضلانی را ایجاد می کنند. این مطالعه نشان داد که در دیستروفی عضلانی، سلول های عضلانی قادر به ادغام شدن با یکدیگر نیستند. در ادامه آن ها سلول های بنیادی پرتوان القایی را از سلول های پوستی پنج بیمار مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن جداسازی کردند. این بیماران هر کدام تنوع ژنتیکی خاصی داشتند. آن ها مشاهده کردند که میوبلاست های مشتق از این iPSCها در مقایسه با سلول های مشتق از یک فرد طبیعی کارایی بسیار کمتری(ده برابر) در ادغام شدن دارند. استفاده از تکنیک های غربالگری ژنتیکی نشان داده است که فعالیت 17 ژن در سطوح مختلف در ایجاد دیستروفی دخیل است. تولید میوبلاست از بیمارانی با ورژن های جهش یافته مختلف دیستروفی نشان داد که هر کدام از این بیماران با توجه به جهش شان علایم متنوعی را نشان می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 26 تیر,1395

پزشک مشاور

علی@: <br />باسلام <br />را ه درمانی قطعی برای این بیماری درهیچ کجای دنیا نیست چون باید با ژن درمانی برطرف شودوسلول درمانی های موجود بیشتربرای کنترل روندپیشرفت بیماری است.

شنبه, 26 تیر,1395

پزشک مشاور

سعید@: <br />با سلام <br />این کاربایدبارضایت فرد بیمارانجام شودومشکلات ومسائل مربوط به خودش رادارد.

چهارشنبه, 02 تیر,1395

سعید

سلام.چرافیلم یاعکسی قبل وبعد ازدرمان آن آقایی که دیستروفی داشت درهند درمان شده بودنشون نمیدید؟

پنجشنبه, 27 خرداد,1395

علی

باسلام.آیادرحال حاضر درکشورخودمون یا کشورهای دیگه به وسیله سلول های بنیادی یا چیز دیگه دیستروفی عضلانی نوعfshdدرمانی برایش هست؟؟؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه