تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 تیر 1395
نسل جدید داروهای ضد سرطان از راه می رسند
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس:

  نسل جدید داروهای ضد سرطان از راه می رسند

دانشیار گروه هماتولوژی دانشگاه تربیت مدرس، بر ضرورت تسریع در تولید صنعتی داروهای ضد سرطان با استفاده از دانش سلول‌های بنیادی، در کشور تاکید کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، مسعود سلیمانی اظهار داشت: داروهای سلولی به‌عنوان داروهای نسل جدید بیوتک به‌حساب می‌آیند و سلول‌های بنیادی جزو این دسته سلول‌ها هستند که برای درمان انواع سرطان بر روی آنها کار می‌شود و یکی دو مورد هم مجوز کلینیکال تریال ۲ و ۳ را گرفته است.

وی با عنوان این مطلب که «دراگ سل ها»، داروهای هستند که از سلول‌های شخص گرفته ، آموزش داده و برای درمان سلولهای سرطانی به بیمار تزریق می شود، افزود: به همین دلیل داروهای سلولی، کمترین اثرات جانبی را دارند.

این محقق دانشگاه با تاکید بر اینکه نسل آینده داروها از نوع داروهای سلولی خواهند بود، گفت: در آینده نه چندان دور، داروهای سلولی بازار دارویی را خواهد گرفت. کمپانی های چند ملیتی دنیا سرمایه گذاری بسیار بزرگی بر روی این نوع داروها انجام داده اند و به سرعت فاز درمانی آن را انجام می دهند و این امید می رود که تا چند سال آینده جای بسیاری از داروهای نوترکیب را بگیرند.

به گزارش فارس، سلیمانی ادامه داد: با اینکه ما تقریبا با دنیا شروع کردیم در کشور ما هم کارهایی در حال انجام است و تیم های تحقیقاتی بر روی آن کار می کنند و چند دارو را نیز به مرحله تولید رسانده ایم. اما به دلیل نبودن زیرساختهای لازم کار با تاخیر انجام می شود

وی افزود: با توجه به سرعتی که کشورهای دیگر در این زمینه دارند به نظرم اگر دیر بجنبیم دچار مشکل «مالکیت فکری» می شویم که در سایر حوزه ها برایمان ایجاد کردند و خیلی عقب خواهیم افتاد و شاید بیماران ما برای درمان مثل ۳۰، ۴۰ سال پیش ناچار شوند مثلا برای سل تراپی به خارج از کشور بروند.

وی اظهارداشت: ساخت داروهای سلولی برای درمان سرطان های خون و لنفوما دارد انجام می شود و فاز ۲ و ۳ آن در حال انجام است، چند کمپانی در دنیا مشغول کار هستند.

سلیمانی گفت: شرکت‌های خارجی ثبت اختراع و مالکیت فکری اولیه را گرفته اند و اگر پتنت نهایی را بگیرند، عملا بیمار باید برای درمان به آنجا برود و ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار هزینه کند.

وی افزود: از آنجا که این نوع داروها برای سرطان خون جواب می‌دهد، بیمار ترغیب می شود این مقدار هزینه کند تا درمان شود. ولی در کشور ما این قضیه خیلی آرام آرام پیش می رود به همین دلیل نیاز است که هم از لحاظ وضع قوانین و هم از لحاظ حمایتی و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه کارها با سرعت پیش رود تا دانش را در داخل کشور ایجاد کنند.

سلیمانی تاکید کرد: اگر دیر بجنبیم با پتنت شدن این داروهاو یا اگر ایران عضو سازمان تجارت جهانی شود، دیگر نمی توانیم با کپی رایت و شکستن پتنت ها کاری انجام دهیم. با توجه به دورنمایی خوبی که سلول درمانی دارد باید هرچه سریعتر در این حوزه اقدامی صورت گیرد شود.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه