تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 تیر 1395
بانک و بخش پیوند سلول های بنیادی خون ساز در اصفهان راه اندازی شد

  بانک و بخش پیوند سلول های بنیادی خون ساز در اصفهان راه اندازی شد

نهمین بانک سلول های بنیادی خون ساز و ششمین بخش پیوند سلول های بنیادی کشور روز دوشنبه در بیمارستان سیدالشهدا (ع) اصفهان راه اندازی شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، بانک سلول های بنیادی با هدف اهدای این سلول برای پیوند به افراد مبتلا به بیماری های صعب العلاج مانند سرطان و ژنتیکی راه اندازی شد.
پیش از این هشت بانک سلول بنیادی در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، تبریز و کرمانشاه راه اندازی شده بود.
پیوند سلول های بنیادی خون ساز یک راه درمانی موثر برای درمان سرطان ها و بیماری های ژنتیکی است که برای انجام این پیوند لازم است فردی با ژن های مشابه از نظر سیستم خاصی در بدن که اچ ال ای (HLA) یا همان ' سیستم سازگاری نسجی ' نامیده می شود، سلول بنیادی سالم به بیمار اهدا کند.
در صورت وجود یک بانک سلول های بنیادی خون ساز این احتمال وجود دارد که از بین افراد غیر منسوب نیز فرد دهنده مناسب برای فرد بیمار پیدا شود.
یک فوق تخصص بیماری های خون و سرطان اطفال بیمارستان سیدالشهدا(ع) اصفهان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به راه اندازی بانک سلول های بنیادی گفت: پیوند سلول های بنیادی، راهکار نهایی و تنها راه زنده ماندن یک انسان در مرحله از درمان است.
دکتر سعید یوسفیان افزود: ماهیت برخی بیماری هامانند بیماری های خونی به گونه ای است که به جز پیوند سلول های بنیادی هیچ راه درمانی ندارد.
وی تصریح کرد: راه اندازی بانک سلول های بنیادی علاوه بر اینکه باعث می شود یک بیمار، فرد اهدا کننده سلول بنیادی را در داخل کشور پیدا کند از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می کند.
این پزشک متخصص افزود: برای پیوند سلول بنیادی نیاز به اهداکننده ای هست که از نظر اچ ال ای (HLA) با بیمار تطابق داشته باشد.
یوسفیان شرایط افراد اهدا کننده را سن 18 تا 55، تابعیت ایرانی و بدون بیماری های جسمی و روانی عنوان و اضافه کرد: از امروز هر فردی که داوطلب شود، اطلاعات وی در بانک اصفهان ثبت می شود و اگر اچ ال ای (HLA)وی با بیماری تطابق داشت، وی برای اهدای سلول بنیادی فرا خوانده می شود.
این پزشک تاکید کرد: اهدای سلول بنیادی هیچ عارضه ای برای فرد اهدا کننده بهمراه ندارد و تا کنون گزارشی مبنی بر وجود عارضه در این کار در دنیا ثبت نشده است.

*** راه اندازی بخش پیوند سلول بنیادی در بیمارستان سیدالشهدا (ع)
همچنین برای نخستین بار در استان اصفهان، بخش پیوند سلول های بنیادی در بیمارستان سیدالشهدا (ع) شهر اصفهان راه اندازی شد. 
این بخش با اعتبار بیش از 12 میلیارد ریال و شش تخت عمل جراحی برای درمان افراد مبتلا به بیماری های سرطانی، خونی و ژنتیکی راه اندازی شده است. 
پزشک فوق تخصص خون و سرطان بالغین بیمارستان سیدالشهدا(ع) در این باره گفت: این بخش کار خود را از اوائل خرداد امسال آغاز کرده و تا کنون پیوند مغز استخوان برای دو بیمار انجام شده است. 
دکتر ولی الله مهرزاد افزود: این دو فرد 45 و 52 ساله به سرطان مغز استخوان مبتلا بودند که عمل پیوند سلول بنیادی بر روی آنها با موفقیت انجام شد. 
وی با بیان اینکه این بخش در مرحله نخست پذیرای بیماران از استان اصفهان است، خاطرنشان کرد: در مراحل بعدی و با گسترش این بخش، پذیرای بیماران از استان های دیگر نیز خواهیم بود. 
وی درباره هزینه های این عمل نیز توضیح داد: بطور کلی هزینه این عمل حدود دو میلیارد ریال می شود اما دولت از محل دو اعتبار ویژه این هزینه ها را پوشش می دهد و فقط 60 تا 100 میلیون ریال آن باقی می ماند که همین هزینه را نیز بطور مجدد دولت پرداخت می کند. 
به گفته وی عمل پیوند سلول بنیادی پیش از این در استان های تهران، خراسان رضوی، فارس، کرمانشاه و آذربایجان شرقی انجام می شد. 
سلول بنیادی (Stem Cell)، مادر تمام سلول‌هاست و توانایی تبدیل شدن به تمام سلول‌های بدن را دارد. 
این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. 
سلول های بنیادی در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده ‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند. 
بیمارستان سیدالشهدا (س) اصفهان با 160 تخت بستری و 35 تخت شیمی درمانی به ارائه خدمات درمانی برای بیماران مبتلا به انواع سرطان می پردازد. 
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 01 تیر,1395

تبسم

باسلام..ایا امکان استفاده ازسلولهای بنیادی برای درمان بیماری ژنتیکی rpشبکیه چشم هم وجودداره؟ <br />ممنون ازراهنماییتون.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه