تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 تیر 1395
از سلول های بنیادی تا سلول های ریوی

  از سلول های بنیادی تا سلول های ریوی

محققین سلول های بنیادی به دنبال راهی برای تبدیل سلول های بنیادی به سلول های ریوی برای درمان بیماری های ریوی وراثتی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، سال هاست که محققین به تولید بافت های بالغ از سلول های بنیادی جنینی می پردازند. تولید برخی از بافت ها مانند عضلات و اعصاب تقریبا آسان است اما تولید برخی بافت های دیگر مانند کبد، ریه، تیروئید و پانکراس با سختی های بیشتری همراه است. این بافت های مشکل از اندودرم مشتق می شود که داخلی ترین لایه جنینی محسوب می شود. اندودرم در هفته سوم جنینی شکل می گیرد  و در هفته پنجم اندام های اندودرمی مانند ریه و معده شروع به شکل گیری می کنند. در مطالعه جدید دکتر کتون و همکارانش در صدد شناسایی گام های مختلف تولید اندودرم و در نهایت ریه بر آمدند و جمعیتی از پیش سازهای ریوی را خالص سازی کردند. در جهت تولید سلول های ریوی از سلول های بنیادی در صورت استفاده از یک ریپورتر یا گزارشگر بر آمدند. این ژن ریپورتر زمانی که سلول های بنیادی تعیین سرنوشت می شوند با رنگی به صورت سبز درخشان شروع به درخشش می کنند. این تعیین سرنوشت مصادف با بیان ژنی به نام Nkx2-1 است که اولین گام به سمت ریوی شدن است. با استفاده از این گزارشگر، محققین سلول ها را ردیابی کردند و توانستند شش مرحله حیاتی را در مسیر تمایزی سلول های بنیادی به سلول های ریوی شناسایی کنند.

این محققین نمونه هایی از ریه های موش را گرفته و با استفاده از یکسری از شوینده ها آن را سلول زدایی کردند و سپس آن ها را به صورت داربستی سه بعدی در آوردند. سلول های ریوی مشتق از سلول های بنیادی به مدت 15 روز روی این داربست ها کشت داده شدند. در روز دهم کشت، این سلول ها خودشان را به صورت ریه سازماندهی کرده و جمعیت زایی کردند و الگوی شبیه بافت ریوی را تولید کردند. با درک بیشتر روند تکوینی سلول های ریوی، محققین امیدوارند بتوانند از این سلول ها برای سلول درمانی بیماری های ریوی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه