تاریخ انتشار: شنبه 05 تیر 1395
تایید شباهت کامل بین سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده

  تایید شباهت کامل بین سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده

محققین به این نتیجه رسیده اند که فرایند بازبرنامه ریزی هیچ تفاوتی را بین سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده و سلول های بنیادی جنینی ایجاد نمی کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل  ازmedicalnewstoday، سلول های بنیادی، سلول های تمایز نیافته ای هستند که علاوه بر خود نوزایی، پتانسیل تمایزی بسیار بالایی در تولید انواع سلول ها دارند. البته این توان تمایزی در سلول های بنیادی مختلف متفاوت است به نحوی که سلول های بنیادی پرتوان برخلاف سلول های بنیادی بالغ می توانند به همه انواع سلول های بدن تمایز یابند. این سلول ها را می توان در جنین ها اولیه پیدا کرد. برای دستیابی به این سلول های بنیادی پرتوان دو راه وجود دارد: جداسازی این سلول ها از جنین های حاصل لقاح آزمایشگاهی و بازبرنامه ریزی سلول های بالغ و تبدیل آن ها به سلول های بنیادی پرتوان القایی. طی فرایند بازبرنامه ریزی ژن های لازم برای بنیادینه شدن روشن شده و ژن های مسئول تخصصی شدن خاموش می شوند. با این که مطالعات بسیاری از این سلول های بنیادی پرتوان القایی استفاده کرده اند و نتایج امیدوار کننده ای از ابعاد مختلف مانند سلول درمانی، مدل سازی بیماری ها، غربالگری دارویی و ... بدست آمده است اما با این حال این که آیا این سلول ها بازبرنامه ریزی شده با سلول های بنیادی پرتوان معمولی مشابهت دارند یا خیر، جای سوال است.

در مطالعه ای جدید، محققین نشان داده اند که این دو نوع سلول ایزوژن هستند که بدین معنی است مجموعه ژنی مشابهی دارند. آن ها ترانسکریپتوم یعنی مجموعه همه محصولات کد شده، سنتز شده و مورد استفاده در هر دو نوع سلول را آنالیز کردند. هم چنین آن ها مناطق متیله شده DNA‌را نیز مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج این آنالیزها نشان داد که این دو نوع سلول کاملا با یکدیگر مشابه هستند. علاوه براین، محققین دریافتند که در سلول های بازبرنامه ریزی شده، 275 ژن کلیدی فعال و روشن هستند. با توجه به آن چه گفته شد، به نظر می رسد اگر نخواهیم به تکنیک ساخت سلول های بنیادی پرتوان القایی(استفاده از ویروس ها) استناد کنیم، به نظر می رسد که این سلول ها از نظر کارایی، کاملا با سلول های بنیادی جنینی یکسان هستند و می توان از آن ها برای اهداف مختلف درمانی و مطالعاتی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه