تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 تیر 1395
مغز سه بعدی روی چیپ(تراشه)

  مغز سه بعدی روی چیپ(تراشه)

برای مطالعه عملکرد سلول های مغز و تست اثرات داروها روی سلول های منفرد، پتری دیش های معمولی با الکترودهای پهن کافی نیستند. برای انجام مطالعه ای واقعی، سلول ها باید درون محیطی سه بعدی قرار داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر بارت شورینک، محققین در دانشگاه توئنته هلند است که آبکشی با 900 روزنه طراحی کرده است که هر کدام شکل یک هرم برعکس را دارند. روی سطح این آرایه هرمی، یک میکرو رآکتور از رشد سلول ها حمایت می کند.

 یک مغز روی تراشه(brain-on-a-chip) به بیش از یک مجموعه الکترود در محیط دو بعدی برای کشت سلول های مغزی نیاز دارد. برای شبیه سازی مغز به صورت واقعی، نیاز به تسهیل جریان مایعات داریم و سلول ها باید بتوانند در یک فضا به صورت آزادانه قرار گیرند حتی اگر درون فضاهای از پیش تعیین شده ای قرار داشته باشند. شورینک یک ساختار ریز آبکش با صدها سوراخ را روی یک سطح دو میلیمتر در دو میلیمتر ایجاد کرد. همان طور که گفته شد این سوراخ ها شکلی شبیه هرم های معکوس داشتند. هر کدام از این هرم ها به یک الکترود مجهز بود که قادر به تشخیص و اندازه گیری سیگنال ها یا محرک های دریافتی یا صادره از سلول ها بود. همزمان، مایع می تواند درون این سوراخ های کوچک جریان پیدا کند و مواد غذایی و داروها را برای هر سلول فراهم آورد. بعد از این که نورون ها درون هر هرم قرار گرفتند شروع به تشکیل شبکه کردند. روی هر کدام از این هرم ها یک میکرو رآکتور نیز قرار داشت. ساخت این آرایه میکرو آبکش دارای الکترود اجازه تست سلول های زنده مشتق از مغز رت های آزمایشگاهی را فراهم کرد. هم جایگاه سلول ها و هم رشد شبکه عصبی تست شد. این پلت فرم، اجازه مطالعه روی مغز، بیماری های مغزی و اثرات داروها روی سلول های مغزی را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه