تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 تیر 1395
تکثیر سلول های پیش ساز کلیوی به منظور استفاده در طب بازساختی

  تکثیر سلول های پیش ساز کلیوی به منظور استفاده در طب بازساختی

کلیه اندامی است که بازسازی و ترمیم آن بسیار مشکل است. اما مطالعات برای بازسازی این اندام به لطف همکاری بین محققین دانشگاه کوماموتو ژاپن و انستیتو ملی سرطان آمریکا توانسته اند گام های بزرگی را در این زمینه بردارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه آن ها روشی را برای افزایش تکثیر سلول های پیش ساز کلیوی در آزمایشگاه ارائه کرده اند. این سلول های پیش ساز در تشکیل بافت کلیوی دخالت دارند اما در حالت طبیعی قبل یا بلافاصله بعد از تولد ناپدید می شوند. این برای اولین بار در جهان است که روشی برای کشت سلول های پیش ساز کلیوی ارائه می شود که توانایی آن ها را برای تشکیل گلومرول ها حفظ می کند.

در واقع اگرچه کلیه اندامی حیاتی برای تولید ادرار و عملکردهای دیگری مانند حفظ فشار خون است اما متاسفانه توانایی بازسازی به دنبال از دست دادن عملکرد را ندارد. در این میان آسیب دیدن گلومرول ها و توبول های کلیوی به عنوان اجزای حیاتی کلیه ها می تواند آسیب های جبران ناپذیری را ایجاد کند. این اجزای حیاتی طی دروه جنینی از سلول های پیش ساز کلیوی بوجود می آیند که همان طور که گفته شد بعد از تولد از بین می روند و این دلیل اصلی عدم بازسازی کلیه ها در زمان بلوغ است.

در این مطالعه جدید محققین سلول های پیش ساز کلیوی را از موش جداسازی کردند و با بررسی آن ها به دنبال یک شرایط کشت ایده آل برای این سلول ها بودند، محیط کشتی که بتواند مارکرهای آن ها و عملکردهای آن ها را حفظ کند. کلید این معما فاکتور هومورال LIF بود که غالبا برای سلول های بنیادی جنینی استفاده می شود. مطالعات نشان داده است که LIF تشکیل کلیه ها را به صرف هزینه از پیش سازها تسریع می کند. با این حال، در غلظت های پایین، این فاکتور به صورت کاملا متفاوتی عمل می کند. در نتیجه محققین ترکیبات متنوعی از این فاکتورهای هومورال را برای تعیین بهینه ترین شرایط کشت ارزیابی کردند. آن ها دریافتند که ترکیب WNT، FGF، BMP و LIF در غلظت های پایین منجر به بیشتر نرخ تکثیر در سلول های پیش ساز کبدی می شود. این محیط بهینه سازی شده اجازه حفظ عملکرد سلول های پیش ساز کلیوی برای تولید گلومرول و لوله ها را می دهد و ظرف مدت 20 روز تعداد آن ها به 1800 برابر میزان اولیه می رسد. همان طور که گفته شد این اولین بار است که پروتکلی طراحی می شود موجب افزایش تکثیر سلول های پیش ساز کلیوی با حفظ پتانسیل تشکیل گلومرول در آن ها می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه