تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 تیر 1395
IncRNA خاصی که تکوین عصبی را تنظیم می کند

  IncRNA خاصی که تکوین عصبی را تنظیم می کند

در مقایسه با سایر پستانداران، انسان وسیع ترین قشر مغزی را دارا است و صفحه ای از سلول های مغزی چندین بار به داخل تا می خورند تا به طور مناسبی در جمجمه جای گیرند. این قشر مغزی عملکردهای بسیار زیادی را انجام می دهد. اما محققین هنوز به این که چه مکانیسم های مسئول این تکوین تکاملی هستند اشراف پیدا نکرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید در سانتا باربارا نشان می دهد که RNAهای طویل کد نشونده(lncRNA)ویژه ای وجود دارند که تکوین عصبی را تنظیم می کنند. این lncRNA  که محققین آن را lncND می نامند تنها در شاخه ای پریمات ها یافت می شود که انسان نیز جزئی از ان ها است. این lncRNAها توالی از نوکلئوتیدها هستند که پروتئینی را کد نمی کنند. محققین نشان داده اند که lncND در طی تکوین روشن می شود و با بلوغ سلول خاموش می شود. مطالعات نشان داده است که جایگاه های اتصال دیگری برای سایر میکروRNAها روی lncND وجود دارد. از جمله این میکروRNAها می توان به miR-143 اشاره کرد که به lncND متصل می شود. اتصال این دو عامل به یکدیگر بیان پروتئین های Notch را تنظیم می کند که خود از تنظیم کننده های اصلی تکوین عصبی هستند. آن ها در تمایز سلولی و تعیین سرنوشت نهایی سلول های عصبی دخیل هستند.

برای اثبات این یافته ها، محققین از سلول های بنیادی انسانی برای رشد نورون ها به صورت مینی مغز استفاده کردند. در این بافت های مغزی که اندازه آن ها به اندازه یک نخود است، محققین زیر جمعیت هایی از سلول های گلیالی شعاعی(سلول های بنیادی عصبی) و سایر پیش سازهای عصبی را شناسایی کردند که مسئول ساخت lncNDها بودند. با استفاده از تکنیک in situ hybridization آن ها نشان دادند که lncND ها در سلول های پیش ساز عصبی وجود دارد ولی آن ها را در نورون های بالغ نمی توان مشاهده کرد. در مجموع این محققین بر این باورند که این lncNDها نقش مهمی در گستردگی مغز انسانی دارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه