تاریخ انتشار: دوشنبه 21 تیر 1395
عود مجدد لوکمیا بعد از پیوند مغز استخوان: عفونت سیتومگالوویروسی هیچ اثر حفاظت کننده ای ندارد

  عود مجدد لوکمیا بعد از پیوند مغز استخوان: عفونت سیتومگالوویروسی هیچ اثر حفاظت کننده ای ندارد

سیتومگالوویروس های شایع در بدن ممکن است خطر مرگ را در افرادی که متحمل پیوند مغز استخوان می شوند افزایش دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعات اخیر روی شمار اندکی از بیماران مبتلا به لوکمیا که متحمل پیوند مغز استخوان شده اند نشان داده بود که وجود سیتومگالوویروس های(CMV) معمول در بیمارا یا اهدا کنندگان آن ها ممکن است مانع از عود مجدد بیماری یا مرگ ناشی از پیوند شود. اما مطالعه ای که اخیرا در مجله Blood به چاپ رسیده است و مبتنی بر داده های مربوط 9500 پیوند در بیش از 400 بیمارستان بین سال های 2003 تا 2010 بوده است، نتایج مخالفی را نشان داده است.

هدف اولیه این مطالعه نشان دادن این مطلب بود که عفونت سیتومگالوویروسی ممکن است مانع از عود مجدد لوکمیا و ممانعت از مرگ سلولی شود و به ابزار درمانی مهمی برای بهبود بقای بیماران تبدیل شود. اما این محققین کانادایی در دانشگاه مونترال به نتایج برعکسی دست یافتند. آن ها نشان دادند که سیتومگالوویروس ها نه تنها مانع از عود مجدد سرطان نمی شوند بلکه به طور مستقیم خطر مرگ را نیز افزایش می دهند. این امر موجب می شود که مونیتور کردن سیتومگالوویروس ها قبل از انجام پیوند امری الزامی باشد.

سیتومگالوویروس ها جمعیت شایعی از ویروس ها در بدن انسان هستند و بیش از 90 درصد افراد بالغ این ویروس ها را در خود دارند. در افراد سالم این ویروس ها معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند اما  این مطالعه جدید نشان داده است  که در افراد مبتلا به لوکمیا که متحمل پیوند مغز استخوان می شوند، عفونت سیتومگالوویروسی منجر به افزایش خطر مرگ می شود. یک توضیح ممکن برای این فرایند این است که سیتومگالوویروس ها توانایی سیستم ایمنی بیمار پیوندی در مبارزه با سایر عفونت ها را کاهش می دهد. این فرضیه از آن جایی درست به نظر می رسد که مرگ ناشی از عفونت هایی غیر سیتومگالوویروسی به مراتب بیشتر از مرگ ناشی از عفونت به این ویروس است. گام بعدی در این مطالعه این است که آیا استفاده از نسل جدید درمان های ضد سیتومگالوویروسی می تواند مانع از فعال سازی مجدد این ویروس ها و تضعیف سیستم ایمنی شود یا خیر.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه