تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 تیر 1395
مصاحبه ای در مورد پیوند سلول های بنیادی(1)

  مصاحبه ای در مورد پیوند سلول های بنیادی(1)

مرکز سرطان Vanderbilt-Ingram سالانه حدود 215 پیوند سلول های بنیادی و مغز استخوان را انجان می دهد و این امر این مرکز را به عنوان یکی از مراکز پیشرو در زمینه پیوند و سلول درمانی معرفی می کند. این مرکز نه تنها از نظر پیوند، بلکه از نظر روش های مورد استفاده و مونیتور بیماران بعد از پیوند نیز منحصر بفرد است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از momentum.vicc.org، برای پاسخ به برخی سوالات مرسوم در مورد پیوند سلول های بنیادی، مصاحبه ای با دکتر Madan Jagasia را می خوانید که یکی از متخصصین خون شناسی و پیوند سلول های بنیادی در این مرکز محسوب می شود.

سلول های بنیادی دقیقا چه چیزی هستند و از کجا منشا می گیرند؟

سلول های بنیادی و به طور دقیق تر سلول های بنیادی خون ساز(در این مورد)، سلول هایی هستند که می توانند به انواع سلول های خونی بالغ تبدیل شوند. این سلول های می توانند گلبول های قرمز ناقل اکسیژن، پلاکت های دخیل در انعقاد خون و سلول های سفید خونی دخیل در پاسخ ایمنی باشند. این سلول های بنیادی دارای قابلیت خود نوزایی بوده و در ابتدا در مغز استخوان وجود دارند اما وارد گردش خون نیز می شوند. برای پیوند سلول های بنیادی، این سلول ها می توانند از یک اهدا کننده خویشاوند یا غیر خویشاوند، از خون بند ناف و از خود فرد بیمار بدست آیند.

آیا این سلول های بنیادی ربطی به سلول های بنیادی جنینی دارند؟

خیر، این ها سلول های بنیادی بالغ از خون یا مغز استخوان هستند. حتی زمانی که منبع این سلول های بنیادی از خون بند ناف باشد، این سلول ها، سلول های بنیادی بالغ محسوب می شوند و هیچ ارتباطی با سلول های بنیادی جنینی ندارند.

هدف از پیوند سلول های بنیادی چیست؟

اغلب پیوندهای سلول های بنیادی که ما در بیماران بالغ انجام می دهیم برای سرطان های مغز استخوان، خون و گره های لنفی است. برای مثال، در لوکمیای حاد، DNAی سلول های سفید خونی نابالغ تا حدی آسیب دیده است که منجر به این می شود که یک یا تعداد بیشتری از انواع سلول های سفید خونی سریع تر رشد کرده و درون خون تجمع پیدا کنند. این سلول های غیرطبیعی عملکرد مناسبی ندارند و عملکرد سلول های خونی سالم و دارای عملکرد را نیز مختل می کنند. با پیوند سلول های بنیادی(SCT)، سلول های بنیادی بیمار، با سلول های بنیادی مشتق از اهدا کننده سالم(پیوند آلوژن) یا با سلول های بنیادی خود بیمار(اتولوگ) جایگزین می شوند. هدف این است که این سلول های بنیادی جدید بتوانند سلول های خونی مناسب و دارای عملکردی را برای خون بسازند. این پیوند برای درمان بیماری های خونی و مغز استخوان مانند کم خونی داسی شکل و تالاسمی نیز می تواند استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه