تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 تیر 1395
مدل سازی کبد چرب غیر الکلی با استفاده از سلول های شبه هپاتوسیتی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی

  مدل سازی کبد چرب غیر الکلی با استفاده از سلول های شبه هپاتوسیتی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی

محققین در انستیتو تحقیقات سلول های بنیادی دوسلدروف یک سیستم مدل آزمایشگاهی را برای بررسی بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) ایجاد کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) که آن را استئاتوز(steatosis) نیز می نامند، معمولا در راسته بیماری های کبدی است که دست کم گرفته می شود اما روز به روز بر شیوع آن افزوده می شود. آمارها نشان می دهد که بیش از یک سوم جمعیت در جوامع غربی به این بیماری مبتلا هستند و متاسفانه این بیماری معمولا علایمی را تا زمان حاد شدن نشان نمی دهد، اما از عوامل اصلی آن می توان به کمبود تحرک و ورزش نکردن اشاره کرد.

بزرگ ترین مشکلی که در مورد این بیماری وجود دارد این است که برای مطالعه آن نیاز به نمونه برداری از فرد است. اما محققین دوسلدورف این مشکل را با بازبرنامه ریزی سلول های پوست به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) و تمایز آن ها به سلول های شبه کبدی حل کرده اند. اگرچه این سلول های شبه هپاتوسیتی کاملا بالغ نیستند اما سیستم مدل مناسبی را برای بیماری های پیچیده ارائه می دهند. با استفاده از این سلول ها می توان مراحل مهم بیماری را در آزمایشگاه شبیه سازی کرد. برای مثال آن ها بیش بیان PLIN2 را نشان دادند که پروتئینی است که قطرات چربی را می پوشاند. موش های فاقد PLIN2، حتی اگر رژیم غذایی پرچربی نیز مصرف کنند دچار چاقی نمی شوند. این محققین می گویند با استفاده از سیستمی که آن ها پیشنهاد کرده اند می توان به طور موثری ذخیره چربی را در سلول های شبه هپاتوسیتی القا کرد و پروتئین ها یا میکروRNAها را با اضافه کردن برخی فاکتورهای متنوع دستکاری کرد و فرصت آنالیز داروهایی که ذخیره چربی را در هپاتوسیت ها کاهش می دهند فراهم می آورد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه