تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 تیر 1395
سلول های بنیادی خون بند ناف برای درمان فلج مغزی

  سلول های بنیادی خون بند ناف برای درمان فلج مغزی

محققین کالج پزشکی جورجیا اولین مطالعه مورد تایید FDA را برای تعیین این که‌ آیا سلول های بنیادی مشتق از خون بند ناف می توانند کیفیت زندگی کودکان مبتلا به فلج مغزی را بهبود ببخشند یا خیر، انجام داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، این مطالعه روی 40 کودک 2 تا 12 ساله که والدینشان خون بند ناف آن ها را ذخیره کرده بودند صورت گرفت. خون بند ناف غنی از سلول های بنیادی است که قادر به تقسیم و تبدیل شدن به انواع سلول های بدن هستند. از طرف دیگر فلج مغزی(cerebral palsy) بدلیل آسیب مغزی یا فقدان اکسیژن در مغز پیش از تولد یا طی سال های اولیه زندگی اتفاق می افتد و می تواند حرکت، یادگیری، شنوایی، بینایی و مهارت های شناختی را مختل کند. آمارها نشان می دهد که از هر 1000 تولد دو یا سه مورد فلج مغزی اتفاق می افتد. تا به حال محققین روش ها و داروهای مختلفی را برای درمان یا کاهش علایم این بیماری طراحی کرده اند اما مطالعات جانوری نشان داد است که سلول های بنیادی تزریق شده می توانند به ریکاوری سلول های مغزی آسیب دیده و جایگزینی سلول های مغزی مرده کمک کنند. در این میان به نظر می رسد که استفاده از سلول های بنیادی اتولوگ و بویژه سلول های بنیادی خون بند ناف  به دلیل این که با خطر رد پیوند مواجه نمی شود، گزینه مناسبی باشد. شواهد نشان می دهد که طی 20 سال گذشته از سلول های بنیادی خون بند ناف برای بیماری های مختلفی استفاده شده است اما در این مطالعه برای اولین بار از این سلول ها برای درمان آسیب مغزی استفاده شده است. در این مطالعه کودکان دو تا 12 ساله ای که مبتلا به فلج مغزی بودند تحت سلول درمانی با سلول های بنیادی خون بند ناف قرار گرفتند و بعد از سه ماه مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مهارت های حرکتی و تکوین سیستم عصبی این کودکان بهبود یافت و محققین امیدوارند که این کودکان ظرف مدت 12 ماه بتوانند به طور مستقل و بدون نیاز به کمک حرکت کنند و دیگر دچار لرزش و تشنج نشوند. به طور کلی به نظر می رسد حتی اگر ما نتوانیم در این مورد سلول های بنیادی را درمانی برای فلج مغزی بدانیم اما به هر حال واضح است که این سلول های بنیادی می توانند دوره های بیماری و شدت آسیب را تغییر دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 20 مرداد,1395

بهروز خان ویسی

باسلام وخسته نباشید خدمت خانم دکتر عرب...فرزند6ساله من دچار فلج مغزی اتتویید است به علت زردی وتشنج بعد آن..چندسالی ست به طور مکرر بامرکز تماس گرفته ام و اخیرا هم با مطلئب بودن آزمایشات mri ونوار مغزی به جنابعالی معرفی شده ام...خواهشمند است در مورد زمان تحقیقات و زمان مراجعه وانجام تزریق توضیح فرمایید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه