تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 تیر 1395
میزان آلودگی میکروبی نمونه های خون بندناف رویان به زیر 1 درصد رسید

  میزان آلودگی میکروبی نمونه های خون بندناف رویان به زیر 1 درصد رسید

آزمایشگاه میکروب شناسی از مهمترین بخش های بانک خون بندناف رویان است که تمامی نمونه های سلولی که در بخش پردازش این مرکز، استخراج و فریز می شوند را از نظر هر نوع آلودگی میکروبی مورد آزمایش قرار می دهد.از همین رو با دکتر احمدی مسئول آزمایشگاه میکروبی به گفتگو نشستیم.
امتیاز: Article Rating

آقای دکتر لطفا برای ما بفرمایید روند بررسی آلودگی نمونه های بانک خون بندناف رویان به چه صورت است؟

سلول هایی که در بخش پردازش استخراج و فریز می شوند تا به بیماران پیوند شود، چنانچه هر نوع آلودگی میکروبی داشته باشد برای گیرنده مخاطره آمیز است چون برای پیوند، سیستم ایمنی فرد دریافت کننده را به منظور پس زده نشدن پیوند، تضعیف می کنند لذا هر نوع آلودگی میکروبی حتی میکروب ضعیف و غیر بیماری زا می تواند برای فرد، کشنده باشد و سلامت بیمار را به خطر بیاندازد .
از همین رو، یک نمونه از خون بندناف، داخل محیط کشت مخصوص، به آزمایشگاه میکروب شناسی منتقل می شود و کشت میکروبی روی آن انجام می گیرد تا از نظر هر گونه آلودگی میکروبی چه از نوع باکتری هوازی و چه بی هوازی(کم هوازی)، قارچ ها یا مخمرها بررسی شود که اگر آلودگی میکروبی دیده شود، نمونه مورد نظر کنسل و از فریز آن جلوگیری می شود. 
پروسه کشت میکروبی چقدر طول می کشد؟
این پروسه سه هفته طول می کشد . ما ضمن بررسی میکروبی، منشا آلودگی را نیز مشخص می کنیم . چون خون بندناف جزء مایعات استریل بدن است و اگر آلوده به میکروب شده باشد قطعا از خارج بوده و عمده ترین راه مخصوص زمان خونگیری است که اگر کارشناس خونگیر دقت کافی نکند ممکن است آلودگی از بدن فرد به خون وارد شود .
اما در برخی اوقات نیز شاهدیم که علی رغم همه مراقبت ها، گاهی هم ممکن است که آلودگی در آزمایشگاه پردازش وارد خون شده باشد که این اتفاق را در درصد کمی از نمونه ها حتی در سطح جهانی نیز شاهد هستیم و این جزء اقتضائات کار است. 
درصد جهانی قابل قبول آلودگی نمونه ها چقدر است ؟ در بانک خون بندناف رویان چقدر است؟
میزان آلودگی قابل قبول بر اساس استاندارهای جهانی تا 4.5 درصد است اما آلودگی مشاهده شده در نمونه های خون بندناف رویان تا قبل از سال 94 به طور متوسط 2.5 تا 3 درصد بود و از ابتدای سال 94 به بعد ، با توجه به اقدامات آزمایشگاه میکروب شناسی، بهبود عملکردی پرسنل پردازش و تمهیدات تضمین کیفت در جهت آموزش خونگیرها، به زیر 1 درصد رسیده که رقم دقیق آن 0/6% است. و مشتریان بانک خون بندناف رویان می توانند اطمینان داشته باشند که میزان آلودگی به حداقل ممکن رسیده است.

روش کار در آزمایشگاه میکروبی چگونه است؟
درحال حاضر روش کار دستی است اما در صددیم با دستگاه های اتوماتیک ، بخشی از فرآیند کشت را به صورت اتومات در بیاوریم که هم پاسخدهی سریعتر شود و هم دقت کار بالاتر رود.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه