تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 مرداد 1395
شناسایی یک سوئیچ ژنتیکی برای افزایش منبع سلول های بنیادی مشتق از خون بند ناف

  شناسایی یک سوئیچ ژنتیکی برای افزایش منبع سلول های بنیادی مشتق از خون بند ناف

محققین هلندی به سرپرستی دکتر جرالد د هان سوئیچ ژنتیکی را برای افزایش منبع سلول های بنیادی مشتق از خون بند ناف کشف کرده اند که به طور بالقوه ای تعداد این سلول ها را برای مبارزه با سرطان در افرادی که نیازمند پیوند هستند، افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه جدید که به تازگی در Cell Stem Cell به چاپ رسیده است روش جدیدی را برای تولید سلول های بنیادی از خون بند ناف ارائه می دهد و می تواند منبع سلولی بیشتر و بهتری را برای عرضه در بانک های عمومی خون بند ناف ارائه کند. سلول های بنیادی موجود در خون بند ناف محدود بوده و اغلب برای جمع آوری، ذخیره سازی و استفاده در پیوند مناسب نیستند. به همین دلیل محققین اغلب به دنبال راهی برای افزایش بازده جمع آوری این سلول های بنیادی بوده اند تا بدین ترتیب بیماران بیشتری بتوانند از مزایای سلول درمانی خون بند ناف استفاده کنند.

در این مطالعه جدید، محققین تکوین خون مدل های انسانی و موشی را آنالیز کردند و کشف کردند که microRNA ها و به طور ویژه miR-125a سوئیچ ژنتیکی است که به طور طبیعی روی سلول های بنیادی وجود دارد و خودنوزایی آن ها را کنترل می کند و به طور طبیعی در سلول های پیش ساز خاموش می شود. این مطالعه نشان می دهد که می توان با دستکاری مصنوعی این سوئیچ، سلول های پایین دست سلول های بنیادی خون بند ناف را نیز تحریک به تکثیر بیشتر کرد و این در حالی است که ویژگی بنیادینگی این سلول ها نیز می تواند به صورت طولانی مدت حفظ شود. با افزایش نرخ تکثیر این سلول ها و در نتیجه افزایش خزانه سلولی در بانک های خون بند ناف به ویژه بانک های عمومی می توان منبع سلولی مناسبی را برای بسیاری از بیمارانی که نیازمند دریافت پیوند سلول های بنیادی هستند فراهم کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه