تاریخ انتشار: دوشنبه 18 مرداد 1395
سوئچی اصلی برای میلین سازی در سلول های بنیادی مغزی

  سوئچی اصلی برای میلین سازی در سلول های بنیادی مغزی

محققین دریافته اند که SOX10 به عنوان یک شروع کننده فعالیت میلین سازی عمل می کند و این یافته می تواند به ایجاد روشی دارویی یا ویروسی برای درمان بیماران مبتلا به MS منجر شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، فاکتورهای رونویسی پروتئین ها یا مولکول هایی هستند که به DNA متصل می شود و موجب خاموش یا روشن شدن برخی ژن ها می شوند. با استفاده از سلول های بنیادی مغز جنینی(نه سلول های بنیادی جنینی)، محققین دانشگاه بوفالو به دنبال فاکتور رونویسی بودند که در سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی روشن است ولی در سلول های پیش ساز عصبی خاموش است. سوالی که وجود داشت این بود: آیا ما می توانیم چنین فاکتورهای رونویسی را برای تبدیل سلول های پیش ساز عصبی به سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی استفاده کنیم یا خیر؟

برای یافتن این مطلب، محققین به دنبال ویژگی هایی مانند بیان ژن، بیان کل ژن و پروتئین پرداخته و مطالعات عملکردی را نیز در این زمینه انجام دادند. آن ها به 10 فاکتور رونویسی رسیدند که منحصرا بوسیله سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی ساخته می شوند و از بین آن ها تنها SOX10 بود که قادر به تبدیل سلول های پیش ساز عصبی به سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی بود. هم چنین آن ها دریافتند که SOX10 می تواند سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی را نیز به اولیگودندروسیت تبدیل کند. این یافته کشف مهمی جهت استفاده در طب بازساختی محسوب می شود زیرا در بیماری اتوایمنی مانند MS، این اولیگودندروسیت ها هستند که تحت تاثیر سیستم ایمنی قرار گرفته، تخریب شده و میلین سازی به درستی انجام نمی گیرد. در نتیجه یافتن راهی برای تولید موثر اولیگودندروسیت ها از سلول های بنیادی می تواند زمینه ساز درمان های موثری در این زمینه باشد که همان طور که گفته شد در این میان SOX10 می تواند سوئیچی حیاتی برای تولید اولیگودندروسیت های میلین ساز باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه