تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 مرداد 1395
ترسیم یک مسیر برای درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی الزامی است

  ترسیم یک مسیر برای درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی الزامی است

محققین دانشگاه موناش زوایای تازه ای از کمپلکس پیچیده ای که ایجاد و تمایز سلول های بنیادی را پی ریزی می کند کشف کرده اند و امیدوارند این امر به آن ها کمک کند تا گامی دیگر به درمان برخی از بیماری ها نزدیک شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، در این مطالعه جدید دکتر خوزه پولو و همکارانشان برای اولین بار فرایندی را به طور جامع ترسیم کرده اند که به موجب آن سلول های بالغ به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSC) بازبرنامه ریزی می شوند.

سلول های iPS، دقیقا شبیه سلول های بنیادی جنینی رفتار می کنند و می توانند به انواع سلول های مختلف در بدن تبدیل شوند. دکتر پولو و همکارانش وقایع مولکولی دقیقی که طی بازبرنامه ریزی سلول های پوست اتفاق می افتد را در هر سطحی از فرایند بازبرنامه ریزی نشان داده اند. هر سلول بدن دارای ژنوم یا مجموعه کاملی از DNA‌است. تفاوت بین نورون های مغزی با سلول های کبدی در این است که هر دو آن ها دارای ژن های مشابهی هستند اما ژن هایی که در هر کدام بیان و رونویسی می شوند متفاوت هستند. فاکتورهای رونویسی کنترل می کنند که چه ژن هایی فعال و چه ژن های غیر فعال شوند. این امر موجب تمایز سلول های بنیادی به انواع مختلف سلول ها می شود. اما طی بازبرنامه ریزی عکس این مطلب اتفاق می افتد و سلول تمایز یافته به سلول  بنیادی تبدیل می شود. در این مطالعه، آن ها نقشه ای را برای بازبرنامه ریزی ترسیم کرده اند. آن ها به بررسی این مطلب پرداخته اند که آیا بازبرنامه ریزی در همه انواع سلول ها از یک مسیر مشابه تبعیت می کند. هم چنین آن ها به موتاسیون های منجر به سرطان در iPSها پرداخته اند و راه هایی که می تواند از پتانسیل تومورزایی آن ها جلوگیری کند را مورد بررسی قرار داده اند. در بخش دیگر این مطالعه آن ها به این مطلب پرداخته اند که سلول های  iPS، حافظه ای از گذشته(سلول بالغی که از آن منشا گرفته اند) را با خود به همراه دارند. دکتر پولو و همکاران معتقدند پیش از این که از سلول های iPS برای سلول درمانی استفاده شود بهتر است که ابهام در مورد برخی نکات در مورد iPSCها برطرف شود تا بتواند کارایی بالینی آن ها را افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه