تاریخ انتشار: یکشنبه 24 مرداد 1395
ارتباط بین یکی از شایع ترین ویروس های موجود در انسان و پیشرفت سرطان سینه

  ارتباط بین یکی از شایع ترین ویروس های موجود در انسان و پیشرفت سرطان سینه

آلودگی به ویروس اپستئین-بار(EBV) ممکن است برخی از زنان را بیشتر مستعد تکوین سرطان سینه کند. این یافته می تواند برای غربالگری و مهار سرطان سینه کاربردهای مهمی داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، آلودگی به ویروس اپستئین-بار(EBV) یکی از هشت عضو شناخته شده خانواده ویروسی herpes است که انسان را آلوده می کند و یکی از دلایل ویروسی شایع عفونت منونوکلئوزیس است. بیش از 90 درصد افراد در جهان ناقل EBV هستند ولی اغلب افرادی علایمی از عفونت را نشان نمی دهند. مطالعات مختلفی صورت گرفته است که حاکی از ارتباط این ویروس با برخی از سرطان ها از جمله سرطان سینه است اما هنوز نقشی که این ویروس در تکوین و پیشرفت این سرطان ایفا می کند مشخص نیست.

برای شناسایی این ارتباط، تیمی از محققین آمریکایی و صهیونیستی، سلول های سینه که آن ها را سلول های اپی تلیال پستانی اولیه(MECs) می نامند را در حضور EBV‌کشت دادند. آن ها دریافتند که ویروس به گیرنده CD21 روی سلول های سرطانی طبیعی متصل می شود و منجر به عفونت می شود. عفونت به EBV منجر می شود که این سلول ها ویژگی های سلول های بنیادی را نشان دهند و به تقسیم ادامه دهند. زمانی که سلول های اپی تلیال پستانی اولیه به موش پیوند شدند، عفونت EBV با برخی از پروتئین های عامل سرطان همکاری کرده و ایجاد سرطان را تسریع کرد. زمانی که محققین ژن های سلول های اپی تلیال پستانی اولیه آلوده شده با EBV را آنالیز کردند، مشخصه های ژنتیکی مرتبط با سرطان سینه گیرنده استروژن منفی با درجه بالا را مشاهده کردند. محققین براین باورند که اگر خانم جوانی طی دوران نوجوانی به EBV الوده شد، سلول های اپی تلیال پستانی وی در معرض ویروس قرار می گیرند و می توانند آلوده شوند. هر چند برای خیلی از افراد این آلودگی می تواند مشکلی ایجاد نکند اما در برخی ممکن است این امر منجر به اسکارهای ژنتیکی و تغییر در متابولیسم سلول ها شود که نتیجه آن افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه