تاریخ انتشار: شنبه 16 دی 1391
گام محققان کشور در تولید داروی تصلب شرایین از زرده تخم مرغ

  گام محققان کشور در تولید داروی تصلب شرایین از زرده تخم مرغ

محققان گروه فیزیولو‍ژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برای نخستین بار در کشور و در قالب یک طرح پژوهشی، موفق به بررسی نقش مؤثر زرده تخم مرغ در رفع تصلب شرایین و عروق قلبی شدند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، دکتر موسی‌الرضا حاج زاده، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به این که ایده این پژوهش متعلق به شیما افتخار، دانش‌آموز مشهدی بوده است، اظهار کرد :‌این طرح تحقیقاتی که تمامی مراحل اجرایی آن در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد، تاثیر زرده تخم مرغ و بررسی اثر آن بر روی پلاک اترواسکلروز را مورد بررسی قرار داد.
 
وی با اشاره به اینکه در مکتب طب سنتی بر مصرف روزانه تخم مرغ تاکید شده است و این پژوهش نیز بر این اساس انجام شد، خاطر نشان کرد :‌ در این پژوهش با استفاده از دستگاه التراسانتریفیوژ ماده موثره تخم مرغ خالص سازی و به خرگوش نر تزریق شد .
 
استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ماده موثره خالص سازی شده در قالب دوزهای روزانه و یک روز درمیان (که معادل یک تخم مرغ است) به دو گروه خرگوش تزریق شد گفت :‌نتایج این تحقیق نشان داد که تزریق روزانه این ماده موجب رفع کامل پلاک اترواسکلروز در حیوان شد و همچنین تزریق یک روز درمیان این ماده بخش عمده ای از پلاک را از بین برد .
 
حاج زاده با اشاره به اینکه این طرح در حال حاضر در مرحله تحقیقاتی و پژوهشی است تصریح کرد : انجام مراحل تحقیقاتی برای تهیه داروی مؤثر در رفع پلاک اترواسکلروز می‌تواند در درمان بیمارانی که دچار سکته قلبی شده‌اند و همچنین افرادی که دارای علائم بروز سکته قلبی ، فشار خون و چربی خون بالا هستند، نقش مؤثری داشته باشد .
 
این طرح تحقیقاتی که توسط شیما افتخار ارائه شد، رتبه چهارم کشوری سیزدهمین دوره جشنواره خوارزمی را از آن خود کرده است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه