تاریخ انتشار: شنبه 23 مرداد 1395
تحریک رشد استخوان با استفاده از سلول های بنیادی

  تحریک رشد استخوان با استفاده از سلول های بنیادی

محقین مدرسه دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا کشف کرده اند که پروتئین Jagged-1، سلول های بنیادی را برای تمایز به سلول های تولید کننده استخوان تحریک می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، این پروتئین چه به صورت انسانی و چه به صورت جانوری می تواند منجر به ترمیم سریع تر استخوان شود و می تواند درمانی برای شرایط نادر متابولیکی به نام سندروم آلاژیل باشد. محققین درصدد هستند که سیستمی را طراحی کرده و آن را برای انتقال Jagged-1 به جایگاه مورد نیاز به منظور رشد استخوان جدید انتقال دهند.

استخوان انسان ظاهری استاتیک دارد اما در طول عمر این بافت استخوانی دائما در حال بازآرایی است. در این میان سلول های استئوبلاستی که از سلول های بنیادی مزانشیمی موجود در مغز استخوان منشا می گیرند نقش مهمی را در تشکیل استخوان جدید ایفا می کنند. این سلول های بنیادی برای تبدیل شدن به استئوبلاست نیازمند دریافت سیگنال های خاصی هستند. پیش از این محققین نشان داده بودند که پروتئین Jagged-1 به میزان بالایی در استئوبلاست ها و طی بهبود شکستگی های استخوانی افزایش می یابد اما اضافه کردن Jagged-1 به سلول های بنیادی موشی منجر به ممانعت از تبدیل شدن سلول های بنیادی به استئوبلاست ها می شود!. دلیل این تناقض چیست؟

آن ها تصمیم گرفتند ببینند زمانی که Jagged-1 به سلول های بنیادی انسانی وارد می شود چه اتفاقی می افتد. آن ها با نتیجه ای بسیار متفاوت روبرو شدند. بسیار جالب بود که تنها قرار دادن سلول های بنیادی روی لیگاند Jagged-1 برای تشکیل سلول های تولید کننده استخوان کافی است. این یافته با شواهد دیگر مربوط به Jagged-1 و استخوان سازی مطابق بود. بیماران مبتلا به یک بیمار متابولیک نادر به نام سندرم آلاژیل دارای موتاسیون در ژن کد کننده Jagged-1 هستند و به همین دلیل سیستم اسکلتی ضعیف و استخوان های شکننده ای دارند. در حال حاضر محققین درصدد هستند دریابند که آیا ناهنجاری های استخوانی مربوط به سندروم آلاژیل واقعا با ژن Jagged-1 و کاهش توده استخوانی مرتبط است یا خیر و آیا می توان با استفاده از لیگاند Jagged-1 به صورت اگزوژن به درمان ناهنجاری های استخوانی پرداخت یا خیر.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه