تاریخ انتشار: شنبه 23 مرداد 1395
استفاده از سلول های بنیادی برای معکوس کردن دیابت

  استفاده از سلول های بنیادی برای معکوس کردن دیابت

ناتوانی در کنترل اتوایمنی مانع اولیه در ایجاد یک درمان موثر برای دیابت نوع یک است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که سلول های بنیادی چند توان مشتق از خون بند ناف انسان می توانند پاسخ های اتوایمن را با تغییر سلول های T تنظیمی(Treg) و کلون های سلول های T‌مختص سلول های بتای پانکراسی انسان کنترل کنند و بدین ترتیب روش درمانی امیدوار کننده ای برای اتوایمنی دخیل در دیابت نوع یک باشند.

در روشی جدید برای سلول درمانی، محققین خون بیماران را از طریق یک سیستم چرخشی بسته به جریان درآورده و لنفوسیت ها را از خون جداسازی کردند و آن ها را با سلول های بنیادی مشتق از خون بند ناف انسان هم کشت کرده و سپس آن را مجددا به جریان گردش خون بیماران اضافه کردند. این مطالعه روی 15 بیمار با میانگین سنی 29 سال و میانگین سابقه دیابت 8 سال صورت گرفت. نتایج نشان داد که این سلول درمانی به خوبی بوسیله بیماران قابل تحمل است و هیچ گونه درد یا عوارض جانبی در مورد آن ها مشاهده نشد. این سلول درمانی سطح C- پپتید را بهبود بخشیده و موجب کاهش دوز انسولین مصرفی بوسیله بیماران شد.

این مطالعه نشان داده است که این نوع سلول درمانی برای بیماران بی خطر بوده و می تواند برای بیماران مبتلا به اشکال متوسط یا شدید دیابت نوع یک استفاده شود. به نظر می رسد این سلول درمانی می تواند اتوایمنی را معکوس کرده و بازسازی سلول های بتای جزایر پانکراسی را بهبود ببخشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه