تاریخ انتشار: دوشنبه 25 مرداد 1395
شناسایی مولکول متابولیکی که تمایز سلول های بنیادی را تسریع می کند

  شناسایی مولکول متابولیکی که تمایز سلول های بنیادی را تسریع می کند

محققین UCLA‌کشف کرده اند که مولکولی متابولیکی به نام آلفا-کتوگلوتارات به سلول های بنیادی پرتوان کمک می کند که در فرایند تبدیل شدن به بافت ها و اندام های بالغ زود به بلوغ برسند. این یافته می تواند برای محققینی که به دنبال درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی برای بیماری های مختلف هستند سودمند باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، سلول های بنیادی پرتوان، این توانایی را دارند که به سلول های تخصص یافته مختلفی در بدن تمایز یابند و محققین نیز همواره به دنبال استفاده از این توانایی برای تولید بافت های سالمی بوده اند که بتوانند از آن ها به عنوان جایگزینی برای بافت های آسیب دیده یا از دست رفته استفاده کنند. اما تولید سلول های مختلف از این سلول های پرتوان به همین سادگی نیست و محققین مجبورند شرایط مناسبی را با استفاده از مولکول های مختلف برای تمایز سلول های بنیادی فراهم آورند. سلول های بنیادی پرتوان همگام با تبدیل شدنشان به سلول های تخصص یافته، متحمل تغییرات متابولیسمی نیز می شود و شروع به تبدیل کردن قند به منابع انرژی موثرتر می کنند. اما چقدر این مولکول های دخیل در متابولیسم یا متابولیت ها در تمایز سلول های بنیادی تاثیر گذار هستند.

برای پاسخ به این سوال، آن ها متابولیتی به نام آلفا کتوگلوتارات را به مخلوطی از مولکول ها که به طور طبیعی برای تبدیل سلول های بنیادی پرتوان انسانی به سلول های سیستم عصبی استفاده می شوند، اضافه کردند. ظرف مدت چهار روز، در مقایسه با روش معمول، 5 تا 40 درصد سلول های بیشتری به سلول های عصبی تمایز یافتند. زمانی که محققین آلفا کتوگلوتارات را به کوکتیل مولکولی مورد استفاده برای تولید سایر سلول ها نیز اضافه کردند، نتایج مشابهی بدست آوردند. به نظر می رسد که آلفا کتوگلوتارات فرایند تمایز را سرعت می بخشد. محققین براین باورند که آلفا کتوگلوتارات به خودی خود(به تنهایی) نمی تواند تمایز را پیش ببرد بلکه اضافه کردن آن به سایر فاکتورها موجب تسریع تمایز به سلول ها دلخواه می شود. به نظر می رسد که آلفا کتوگلوتارات گروه متیل روی DNA را برداشته و بدین ترتیب منجر به خاموش شدن ژن های پرتوانی شده و ژن های مربوط به تمایز را روشن می کند. در مجموع به نظر می رسد آلفا کتوگلوتارات می تواند متابولیت خوبی برای افزایش سرعت تمایز سلول های بنیادی به سلول های دلخواه باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه