تاریخ انتشار: دوشنبه 25 مرداد 1395
چگونه سلول های بنیادی تخصصی می شوند؟

  چگونه سلول های بنیادی تخصصی می شوند؟

محققین انستیتو پزشکی سانفورد پیشرفت مهمی در درک این مطلب که چگونه سلول های یک موجود که دارای اطلاعات ژنتیکی یکسان هستند به سلول های متفاوت و متنوعی تبدیل می شوند، داشته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه نشان می دهد که پروتئین OCT4  نقش تعیین کننده ای در تولید سلول های مختلف از سلول های بنیادی دارد. این یافته می تواند به تلاش ها در زمینه تولید انواع سلول های خاص برای درمان بیماری های مختلف و درک این مطلب که چگونه می توان از داروهای مختلف برای ایجاد سلول های مختلف از سلول های بنیادی استفاده کرد، کمک کند. این مطالعه نشان داده است که OCT4 به عنوان پروتئین مختص سلول های بنیادی، آغازگر راهی برای فعال شدن ژن های خاص است که به تمایز سلولی و تولید سلول های تخصص یافته منجر می شود.

این مطالعه نشان می دهد که در مورد برخی ژن های خاص، OCT4 با برخی فاکتورهای رونویسی دیگر که بوسیله سیگنال های خارجی فعال می شوند مانند گیرنده اسید رتینوئیک و بتا کتنین همکاری می کند و منجر به روشن شدن برخی ژن های خاص می شود. اسید رتینوئیک می تواند سلول های بنیادی را به پیش سازهای عصبی تبدیل کند و فعال شدن بتا کتنین با Wnt می تواند پرتوانی سلول های بنیادی را حمایت کند یا منجر به افزایش تمایز غیر عصبی شود(بسته به این که چه سیگنالی وجود دارد). فراخوانی این فاکتورها منجر به تحریک ژن ها دیگری می شود که پاسخ دهنده به سیگنال هستند.

این یافته ها یک اصل عمومی را برای این که چگونه یک سیگنال تمایز مشابه، دوره های گذار و تغییر متفاوتی را در انواع سلول ها القا می کند، نشان می دهد. در حالی که در سلول های بنیادی، OCT4 منجر به فعال شدن گیرنده اسید رتینوئیک برای ژن های عصبی می شود، در سلول های مغز استخوان، فاکتور رنویسی دیگری گیرنده اسید رتینوئیک را برای ژن هایی فعال می کند که منجر به تولید گرانولوسیت ها می شوند. اما این که چه فاکتوری اثرات سیگنال های تمایزی را در سلول های مغز استخوان و سایر سلول های تعیین می کند، هنوز مشخص نیست و نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه