تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 مرداد 1395
درمان خلاقانه چشم آسیب دیده با سلول های بنیادی و احیای بینایی

  درمان خلاقانه چشم آسیب دیده با سلول های بنیادی و احیای بینایی

راسل ترونبول یکی از هشت بیمار دچار مشکلات چشمی است که به لطف سلول های بنیادی مشتق از خودش و تکنیکی که بوسیله محققین و جراحان چشم در انستیتو سلول های بنیادی شمال شرقی انگلستان(نیوکاسل و دورهام) طراحی شده است، بینایی خود را به دست آورده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، راسل ترونبول 15 سال پیش طی یک حمله شیمیایی بینایی چشم راست خود را از دست داده بود. شواهد حاکی از آسیب شدید به سلول های بنیادی قرنیه وی بود که منجر به اختلال در بینایی وی شد. این وضعیت را اصطلاحا نقص سلول های بنیادی لیمبال(LSCD) یا تیرگی قرنیه می نامند.

کارشناسان و محققین در دانشگاه های نیوکاسل و دورهام درمان جدیدی را برای احیای بینایی بوسیله سلول های رشد یافته از چشم سالم و پیوند آن به چشم نابینا ایجاد کرده اند. طی این فرایند، آن ها قطعه کوچکی از سلول های بنیادی به اندازه یک میلی متر مربع را از قرنیه چشم سالم گرفته و آن را در آزمایشگاه درون نمونه خون راسل که با محلول قندی، انسولین و هیدروکورتیزون مخلوط شده بود کشت دادند. بعد از دو هفته لایه های سطحی چشم آسیب دیده برداشته شده و با نمونه جدیدی که به جایگاه آسیب دوخته شد جایگزین شد. هشت هفته بعد، محققین سلول های بنیادی را به قرنیه پیوند کردند و بینایی وی احیا شد. این موفقیت، می تواند امیدی برای میلیون ها نفر در سراسر دنیا باشد که دچار مشکلات بینایی هستند. در گام بعد آن ها با یک جراحی جدید، آن ها بخش مربع شکل یک میلی متری حاوی سلول های بنیادی را از چشم چپ برداشته و آن را تا 400 برابر در آزمایشگاه رشد دادند. آن ها این تکنیک را برای هشت بیمار از جمله راسل تورنبول استفاده کردند و همه آن ها بینایی خود را تا حد زیاد بازیابی کردند. این درمان چیزی بیش از یک تسکین دهنده علایم است و می تواند مانع از مصرف طولانی مدت داروها بوسیله بیماران شده و زندگی شخصی مناسب تری را برای آن ها در زندگی اجتماعی فراهم می آورد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه