تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 مرداد 1395
تکنولوژی جدید برای جلوگیری از اسکارهای سوختگی

  تکنولوژی جدید برای جلوگیری از اسکارهای سوختگی

گروهی از محققین در دانشگاه هاروارد روش غیر تهاجمی جدیدی را طراحی کرده اند که اسکار سوختگی ایجاد شده به دلیل تکثیر سلول های کلاژنی را مهار می کند. آن ها با استفاده از میدان الکتریکی با پالس های کوتاه، تشکیل اسکارهای هایپرتروفیک مربوط به سوختگی که ناشی از تولید کلاژن بسیار زیاد بود را مهار کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ده درصد مرگ های ناشی از آسیب های غیر عمدی در نتیجه سوختگی مربوط به آتش است اما حتی برای کسانی که زنده می مانند و دچار آسیب پوست و سلول های بافتی می شوند، این آخر ماجرا نیست و متاسفانه آن ها از مشکلات مربوط به آن رنج می برند. اسکارهای بعد از سوختگی مشکلات فیزیکی، روانی و اجتماعی طولانی مدتی را به جای می گذارد.

افراد به دلیل این اسکارها نمی میرند اما از آن ها رنج می برند و محققین هاروارد معتقدند که تکنیکی که آن ها طراحی کرده اند و الکتروپوریشن برگشت ناپذیر جزئی(pIRE) نام دارد می تواند برای مهار تشکیل این اسکارهای ناتوان کننده استفاده شود. تکنیک pIRE غیر تهاجمی از پالس های میکروثانیه ای، ولتاژ بالا و میدان الکتریکی غیر حرارتی برای کنترل پاسخ طبیعی بدن به تروما(تکثیر سلول های کلاژنی که منجر به اسکار دائمی در جایگاه آسیب می شود) استفاده می کند. این تکنیک با استفاده از میدان الکتریکی کوتاه پالس دار منجر به آسیب برگشت ناپذیر سلول های کلاژنی می شود. اما محققین مجبور هستند که با ایجاد تعادل مانع از آسیب ثانویه شوند زیرا به هر حال اسکار یک راه طبیعی بدن برای ترمیم است.

در این مطالعه محققین آسیب های سوختگی را در پنج فصل درمانی و طی دوره ای شش ماهه در رت ها مورد درمان با pIRE قرار دادند و مشاهده کردند که 57.9درصد از ناحیه اسکار در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. در گام بعد محققین قصد دارند این روش را در مورد اسکارهای انسانی بکار ببرند. تشکیل اسکار یک فرایند بسیار پیچیده است که شامل التهاب و متابولیسم است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه