تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 مرداد 1395
تکنیک بازسازی کننده جدیدی که استخوان از دست رفته را در آرواره خوک ها احیا می کند

  تکنیک بازسازی کننده جدیدی که استخوان از دست رفته را در آرواره خوک ها احیا می کند

فک یا آرواره ساختاری است که احیا و ترمیم آن به نوعی بسیار سخت می باشد. اما محققین دانشگاه کلمبیا بافت استخوانی زنده ای را مهندسی کرده اند که می تواند استخوان از دست رفته در آرواره را بازسازی کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در مطالعه ای جدید که با حمایت های مالی انستیتو ملی تصویربرداری زیست پزشکی و زیست مهندسی(NIBIB) صورت گرفته است محققین ایمپلنت های سفارشی را به آرواره خوک ها پیوند کردند و مشاهده کردند که به خوبی با بافت موجود یکپارچه شده و به عملکرد پرداخت. نقایص و آسیب های مربوط به تولد می تواند منجر به ناهنجاری های استخوانی در سر و صورت شوند و متاسفانه درمان آن ها نیز مشکل است. برخی از درمان های موجود سعی کرده اند که استخوان از دست رفته را با فلز یا استخوان های فرآوری شده مشتق از اجساد یا گرافت استخوانی مشتق از بخش دیگری از بدن بیمار بازسازی کند. با تمام این اوصاف در حالی که استفاده از بافت خود بیمار گزینه بی خطر و مناسبی محسوب می شود اما کمبود بافت اهدایی و عوارض ناخواسته ناشی از نقص ثانویه به نوعی استفاده از این گزینه را با مشکل مواجه می کند. در موارد دیگری، محققین سعی داشته اند که از ایمپلنت کردن داربست های سنتتیک استفاده کنند که بتواند رشد استخوان را تقویت کند اما این امر نیز همیشه موفقیت آمیز نبوده است. با توجه به آن چه گفته شد، هیچ یک از گزینه های گفته شد جوابگو نخواهد بود.

اما در مطالعه ای جدید، محققین از خوک ها استفاده کردند. خوک ها از نظر آناتومی و نوع نیروی وارد و حرکت مشابه با انسان هستند. آن ها قطعه ای از استخوان فک خوک را با ماتریکس استخوانی گاو(بعد از برداشتن سلول های آن) جایگزین کردند. این ماتریکس به عنوان داربستی برای گرافت عمل کرد. با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری دقیق، محققین هر داربست استخوان گاوی را به صورتی که دقیقا شبیه قطعه از دست رفته باشد شکل دادند. سپس سلول های بنیادی مشتق از چربی خود خوک را روی داربست کشت دادند و این بافت را به مدت سه هفته درون یک بیورآکتور رشد دادند. آن ها این گرافت های مهندسی شده استخوانی را به خوک ایمپلنت کردند و رشد آن ها را برای شش ماه زیر نظر داشتند. این گرافت شروع به رشد استخوان جدید کرد و استخوان تضعیف شده آرواره را تا حدی قوی کرد که خوک به راحتی به کمک آن قادر به جویدن بود. محققین دریافته اند که این ایمپلنت مهندسی شده شبیه استخوان طبیعی بازآرایی می کند. محققین دریافته اند که بدن خوک نیز به این ایمپلنت واکنشی شبیه استخوان خودش می دهد، آن را تجزیه می کند و مجددا بازسازی می کند. این امر غیر قابل انتظار و یافته بسیار جالب نشان می دهد که این استخوان ها می توانند به خوبی با بافت بدن یکپارچه شده و با تغییرات بدن آن ها نیز دچار تغییر می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه